در طول چهل دوره برگزاری جشنوارۀ فیلم فجر، هر سال برترین‌ بازیگران زن و مرد از بین فیلم‌های بخش مسابقۀ سودای سیمرغ انتخاب می‌شوند. در این اینفوگرافی که خبرگزاری ایسنا تهیه کرده است، ۱۰ رکورددار سیمرغِ زن و مردم در طول چهل سال گذشته را مشاهده می‌کنید.

گزارش سیاستی (2)

سینما

معاونت پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات سلسله گزارش‌های سیاستی در مورد مسائل فرهنگی و هنری تدوین کرده است. هر کدام از این گزارش‌ها بر یک حوزه متمرکز است. گزارش حاضر در مورد سینما است که مصطفی اسدزاده در بهار 1400 آن را تدوین کرده است.
مقالۀ «بازنمایی ابعاد دینداری طبقات اجتماعی در سینمای پس از انقلاب ایران» را پژمان برخورداری، سیدحسین سراج‌زاده و عبدالمحمد کاظمی‌پور نوشته‌اند و در فصلنامۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دورۀ 9، شمارۀ 4، زمستان 1399 منتشر شده است.
مقالۀ «نظریۀ سینمای دولتی ایران (تحلیل سیاست‌گذاری سینمای پس از انقلاب با تأکید بر سیاست‌های بنیاد سینمایی فارابی)» را مصطفی اسدزاده و حسام‌الدین آشنا نوشته‌اند و در سال 1399 در فصلنامۀ علمی مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی، شمارۀ 34، دورۀ 10 منتشر شده است.
پژوهش «آسیب‌شناسی فیلم‌نامه‌نویسی کمدی در سینمای معاصر ایران 1380-1395 (با بررسی شش عنصر کمدی از دید ملوین هلیتزر)» را فاطمه مولازاده در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام داده و در سال 1398 منتشر شده است.
پژوهش «تأمین مالی در تولید فیلم‌های سینمایی مطالعۀ تطبیقی روش‌های متعارف و نوین در سینمای ایران و هالیوود» را فاطمه یاسمی زیر نظر پژوهشکدۀ هنر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام داده و در سال 1398 منتشر شده است.
«تحلیل اجتماعی فیلم‌های سینمای ایران با تأکید بر 10فیلم اکران شده در 4سال اخیر» گزارش راهبردی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که پردیس عامری و مهدیس صادقی پویا در سال 1395 نوشته‌اند.

وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعۀ ایران

میزان مصرف فرهنگی ایرانیان

پیمایش «وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعۀ ایران» در دو بازۀ زمانی ۱۴ بهمن تا ۷ اسفند ۱۳۹۴ و نیمۀ دوم فروردین ۱۳۹۵ تا مرداد همان سال اجرا شده و گزارش نهایی آن در سال ۱۳۹۶ توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد. مجری این پیمایش غلامرضا غفاری و محمدرضا جوادی یگانه و نظارت علمی بر عهده رضا محبوبی و عبدالله بیچرانلو بود. در اینجا بخش‌هایی از این پیمایش دربارۀ مصرف فرهنگی خانوارهای ایرانی با تاکید بر دو حوزۀ میزان مطالعۀ کتاب و میزان استفاده از فیلم و سریال بررسی شده است.

پیمایش وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه ایران

میزان مطالعه و تماشای فیلم ایرانیان

پیمایش «وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه ایران» در دو بازه زمانی ۱۴ بهمن تا ۷ اسفند ۱۳۹۴ و نیمه دوم فروردین ۱۳۹۵ تا مرداد همان سال اجرا شده و گزارش نهایی آن در سال ۱۳۹۶ توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد. مجری این پیمایش غلامرضا غفاری و محمدرضا جوادی یگانه و نظارت علمی بر عهده رضا محبوبی و عبدالله بیچرانلو بود.
فیلیمو سالانه گزارشی از وضعیت خود منتشر می‌کند. گزارش حاضر آماری است که توسط کاربران فیلیمو از آذر 98 تا آذر 99 رقم خورده است. این گزارش با نگاه به سال‌های ابتدایی فیلیمو تصویر روشنی از فراز و فرود رشد بزرگ‌ترین سرویس ویدیوی درخواستی (VOD) ایران را ترسیم می‌کند.