معاونت توسعۀ فناوری و مطالعات سینمایی با همکاری دفتر طرح‌های ملّی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در بهمن ماه 1400 چهلمین دورۀ جشنوارۀ فیلم فجر را از طریق نظرسنجی ارزیابی کرده است. این نظرسنجی از تاریخ 14 لغایت 26 بهمن سال 1400 به‌وسیلۀ گروه افکارسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به‌صورت تلفنی اجرا شده است.
دفتر طرح‌های ملّی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بهمن ماه 1397 در مورد «ذائقۀ رسانه‌ای مردم ایران» نظرسنجی انجام داده است که گزارش آن در ادامه می‌آید.
در طول چهل دوره برگزاری جشنوارۀ فیلم فجر، هر سال برترین‌ بازیگران زن و مرد از بین فیلم‌های بخش مسابقۀ سودای سیمرغ انتخاب می‌شوند. در این اینفوگرافی که خبرگزاری ایسنا تهیه کرده است، ۱۰ رکورددار سیمرغِ زن و مردم در طول چهل سال گذشته را مشاهده می‌کنید.

گزارش سیاستی (2)

سینما

معاونت پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات سلسله گزارش‌های سیاستی در مورد مسائل فرهنگی و هنری تدوین کرده است. هر کدام از این گزارش‌ها بر یک حوزه متمرکز است. گزارش حاضر در مورد سینما است که مصطفی اسدزاده در بهار 1400 آن را تدوین کرده است.
مقالۀ «بازنمایی ابعاد دینداری طبقات اجتماعی در سینمای پس از انقلاب ایران» را پژمان برخورداری، سیدحسین سراج‌زاده و عبدالمحمد کاظمی‌پور نوشته‌اند و در فصلنامۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دورۀ 9، شمارۀ 4، زمستان 1399 منتشر شده است.
مقالۀ «نظریۀ سینمای دولتی ایران (تحلیل سیاست‌گذاری سینمای پس از انقلاب با تأکید بر سیاست‌های بنیاد سینمایی فارابی)» را مصطفی اسدزاده و حسام‌الدین آشنا نوشته‌اند و در سال 1399 در فصلنامۀ علمی مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی، شمارۀ 34، دورۀ 10 منتشر شده است.
پژوهش «آسیب‌شناسی فیلم‌نامه‌نویسی کمدی در سینمای معاصر ایران 1380-1395 (با بررسی شش عنصر کمدی از دید ملوین هلیتزر)» را فاطمه مولازاده در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام داده و در سال 1398 منتشر شده است.
پژوهش «تأمین مالی در تولید فیلم‌های سینمایی مطالعۀ تطبیقی روش‌های متعارف و نوین در سینمای ایران و هالیوود» را فاطمه یاسمی زیر نظر پژوهشکدۀ هنر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام داده و در سال 1398 منتشر شده است.
«تحلیل اجتماعی فیلم‌های سینمای ایران با تأکید بر 10فیلم اکران شده در 4سال اخیر» گزارش راهبردی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که پردیس عامری و مهدیس صادقی پویا در سال 1395 نوشته‌اند.