گزارش نود و دوم مرکز رصد فرهنگی اختصاص دارد به نگرش ایرانیان به مهاجران افغانستانی؛ در این گزارش تفاوت‌های دیدگاه‌های ایرانیان به حضور اتباع بررسی کرده است که در بحبوهۀ جنگ 12 روزه این نگرش‌ها دستخوش تغییراتی شد که در گزارش به آن اشاره شده است، این گزارش در شهریور 1404 در مرکز رصد فرهنگی کشور تهیه و تولید شده است.
در ایران، 96.46درصد از دانش‌آموزان غیرایرانی (522هزار و 989نفر) در مدارس دولتی مشغول به تحصیل بودند. به عبارتی، می‌توان گفت که فقط مدارس دولتی هستند که با تحصیل کودکان مهاجر در ایران مواجهه دارند و در این میان، سهم مدارس غیرانتفاعی بسیار ناچیز است.

گزارش رصد فرهنگی (93)

جنگ روایت‌ها و بازنمایی بحران

گزارش نود و سوم مرکز رصد فرهنگی کشور به تحلیل انتقادی رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی در خلال جنگ 12 روزه ایران و اسرائیل پرداخته است، این گزارش در مرداد 1403 تهیه شده است.
مرکز پژوهش‌های مجلس پژوهشی در خرداد 1404 منتشر کرده است که هدف از این پژوهش را شناسایی آسیب‌های محیط دیجیتال درباره کودکان و نوجوانان و ارائه بسته‌ای سیاستی برای بهبود چارچوب‌های قانونی در این زمینه مطرح کرده است.
یکی‌دیگر از گزارش‌های مرکز رصد فرهنگی که در مرداد 1404 تهیه شده است، به‌بررسی وضعیت همبستگی مردم و دولت در جنگ تحمیلی 12 روزه ایران و اسرائیل پرداخته و وضعیت همبستگی اجتماعی را در این دوره در قالب دو بخش جنگ و پس از جنگ تصویر کرده است.
بر اساس پیمایش «آینده‌پژوهی ایران 1397» که از سوی مؤسسة آینده‌بان انجام شد،‌ مهم‌ترین مسائل ایران به‌ترتیب مسائل اقتصادی،‌ سیاسی و اجتماعی هستند. سپس مسائل فرهنگی و زیست‌محیطی قرار دارند.
داده‌های این متن برگرفته از مقالة «عوامل تکوین و تعمیق نابرابری‌های طبقاتی در ایران» نوشتة محمد مالجو است. این متن مقاله دوم از مجموعه مقالاتی است که در کتاب شکاف‌های اجتماعی در ایران در سال 1398 از سوی پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات منتشر شد.
پس از جنگ ایران و اسرائیل، ۶۵.۲درصد مردم ایران این کشور را پیروز میدان دانسته و ۵۳درصد خسارات وارده به اسرائیل را بیشتر ارزیابی کرده‌اند، درحالی‌که ۸۰.۲درصد معتقدند توسعه برنامه موشکی ایران به جلوگیری از حمله نظامی کمک می‌کند. اطلاع‌نگاشت را نمافر منتشر کرده است.
جمع‌آوری و تحلیل آمار و اطلاعات فرهنگی به‌عنوان یکی از ملزومات اصلی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی، همچنان با مشکل‌هایی مواجه است. معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با ارائه سالنامه آماری فروش سینمای ایران، تلاش دارد تا تصویری دقیق از وضعیت سینما و فروش فیلم‌ها ارائه دهد و نیازهای پژوهشگران و برنامه‌ریزان فرهنگی را پاسخگو باشد.
این مطالعه به دنبال طراحی الگوی سیاست‌گذاری برای بازاریابی کالاها و خدمات فرهنگی و خلاق در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر عوامل کلیدی و یافته‌های حاصل از مصاحبه با خبرگان است.
پژوهش حاضر به آسیب‌شناسی سیاست توزیع اعتبار پژوهشی سامانه ساتع می‌پردازد و مشکلات آن را در دو بخش محتوای سیاست و فرآیند اجرا شناسایی می‌کند.این پژوهش را پژوهشکده مطالعات فناوری در قالب مقاله در اردیبهشت 1403 منتشر کرده است.
تهدیدات سایبری به چالشی اساسی برای سازمان‌ها و دولت‌ها تبدیل‌شده‌اند و هوش تهدید سایبری به‌عنوان یک راهکار پیشگیرانه برای شناسایی و ارزیابی آن‌ها، با استفاده از چارچوب‌های زنجیره کشتار سایبری و MITRE ATT&CK، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا سریع‌تر واکنش نشان دهند و از آسیب‌ها جلوگیری کنند.
این پژوهش کیفی به تبیین و مستندسازی جایگاه هنر و تربیت هنری در نظام آموزشی کشور و بررسی وضعیت تدریس هنر در مدارس متوسطه اول پرداخته است. یافته‌ها حاکی از آن است که علی‌رغم وجود کتاب‌درسی هنر، تدریس این حوزه با محدودیت‌هایی مواجه است که مانع رشد ظرفیت‌های هنری دانش‌آموزان می‌شود و ضرورت تجدیدنظر و اصلاح جایگاه هنر در نظام آموزشی را نمایان می‌سازد. این مقاله در شهریور 1403 در وبگاه پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشرشده است.
سینما به‌عنوان ابزاری حیاتی در شکل‌گیری فرهنگ عمومی و انتقال ارزش‌های اجتماعی، نیازمند مجوزهای منسجم و قانونی است. برای سامان‌دهی به چالش‌های موجود، پیشنهادهایی همچون بهبود ساختار مجوزدهی، شفاف‌سازی معیارهای ممیزی و تقویت نهادهای صنفی در فرآیندهای تصمیم‌گیری مطرح می‌شود این پژوهش در وبگاه پژوهشکده مجلس شورای اسلامی در فروردین 1404 منتشر شده است.