بنابر اعلام روابط‌عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، فراخوان هفدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی به‌منظور پذیرش آثار پژوهشی در سه حوزه فرهنگ، هنر و ارتباطات و معرفی برترین‌های پژوهش فرهنگی، منتشر شد.
این نمودار مجموع فروش گیشه انیمیشن‌های سینمایی جهان را بین سال‌های 1995 تا 2019 نشان می‌دهد. فروش گیشه پویانمایی‌ها وضعیت پر نوسان اما رو به رشد را بین سال‌های 1995 تا 2019 تجربه کرده است. در مدت ۲۵ سال، فروش انیمیشن‌های سینمایی در جهان ۱۴ برابر شده است. سال ۲۰۱۹ بهترین سال برای تولیدکنندگان انیمیشن بود و در این سال فروزن ۲، شیرشاه و داستان اسباب‌بازی اکران شدند که هر یک بیش از ۱ میلیارد دلار در گیشه فروختند. در واقع با اینکه تعداد زیادی انیمیشن هر سال در جهان تولید می‌شوند اما عمده فروش گیشه را چند انیمیشن خاص رقم زده‌اند. این نمودار در نمافر منتشر شده است.
هجدهم تیرماه به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری شده است. کودک و نوجوان یک ژانر همیشه پرطرفدار در ادبیات داستانی است. تفاوت تعداد چاپ اول و چاپ دوم کتب با موضوع‌های مختلف را می‌بینیم. طبق این نمودار از میان 12 ژانر، کودک و نوجوان پنجمین ژانر از نظر تعداد چاپ اول است. اما از نظر میزان چاپ دوم یا تجدید چاپ، بعد از کمک‌درسی رتبه دوم را داراست. این یعنی میزان استقبال از آثار کودک و نوجوان، بیش از ژانرهای دیگر است. همچنین شاید اعتماد مخاطب در این ژانر به عناوین جدید کمتر باشد اما آمار تجدید چاپ نشان می‌دهد تقاضا نسبت به کتب کودک و نوجوان، بسیار بالاست. اینفوگرافی میزان استقبال در نمافر سال 1401 منتشر شده است.
این پژوهش ضمن تدوین چارچوب مفهومی، بررسی تحولات ویدئوی درخواستی در سطح جهان و ایران، وضعیت فعلی سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و افکارعمومی در ایران، مسائل ویدئوی درخواستی، مسائل تنظیم‌گری ویدئوی درخواستی و آینده تحولات ویدئوی درخواستی، به ارائه توصیه‌های سیاستی پرداخته شده است، این طرح با نظارت مجتبی صمدی (رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) و علی فلاحی (مدیر اجرایی مرکز رصد فرهنگی کشور) تهیه شده است.
اینفوگرافی روبه‌رو گزارش پیش‌بینی جمعیت و خانوار به تفکیک مناطق شهری و روستایی، استان و شهرستان‌ها سال 1403 را نشان می‌دهد که در سایت مرکز آمار منتشر شده است.
گزارش «واکاوی کارکرد اجتماعی نهاد دین در ایران امروز (3)؛ بایسته‌ها و الزامات سیاست‌گذاری حوزۀ دین‌داری در جمهوری اسلامی ایران» در سایت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران در تیر 1403، به نویسندگی جمعی از پژوهشگران منتشر شد.
نسبت اخلاق با سیاست به‌عنوان یکی از موضوعات اساسی فلسفه سیاسی همواره مورد توجه اندیشمندان و فلاسفه بوده و نظریات مختلفی دربارۀ رابطۀ آنها بیان شده است. برخی از این نظریات بر پایه ترجیح و اهمیت سیاست (سه آموزه تفکیک سیاست از اخلاق، تبعیت اخلاق از سیاست و دوگانگی اخلاق و سیاست) یا یگانگی و وحدت اخلاق و سیاست هستند. پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به‌عنوان مردمی‌ترین انقلاب در تاریخ سیاسی جهان و تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران، تبلور یگانگی دین و سیاست در عرصه عمل بود. بی‌شک اخلاق سیاسی و انتخاباتی در جامعه‌ای که به یگانگی سیاست و اخلاق متعهد و پایبند است، بسیار متفاوت از جامعه‌ای است که به ترجیح و تقدم سیاست باور دارد و نهادهای سیاسی و اجتماعی آن نیز بر همین مبنا شکل گرفته است. پژوهش پیش رو تلاش دارد تا ضمن توضیح رابطه سیاست و اخلاق به بررسی نسبت این دو مقوله در نظام جمهوری اسلامی ایران بپردازد و اصول و ضوابط اخلاقی مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در رقابت های انتخاباتی را بیان و توصیه‌هایی را در این زمینه به نامزدهای انتخاباتی ارائه کند. مقاله به نویسندگی «حسن کریمی‌فرد» در سایت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خرداد 1403 منتشر شده است.
اینفوگرافی زیر سرانۀ مطالعه غیردرسی هر شخص 15 سال و بیشتر در یک سال منتهی به زمان آمارگیری سال 1399 نشان می‌دهد؛ که ماهانه 8 ساعت و 18ثانیه و روزانه 16 دقیقه و 36 ثانیه بوده است و سرانه مطالعه کتاب‌های غیردرسی چاپی و الکترونیک ماهانه 6 ساعت و 32 دقیقه، که روزانه 13 دقیقه و 4 ثانیه است را نشان می‌دهد.
این گزارش ملی سالانه 1402، در دبیرخانه مرکز رصد فرهنگی تهیه شده است؛ شامل توصیف و تحلیل دوازده موضوع مهم و اولویت‌دار فرهنگی کشور بر اساس به روزترین پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها است. دوازده موضوع مهم این مجلد عبارت است از: وضعیت ایران در پیمایش ارزش‌های جهانی؛ وضعیت دین‌داری در ایران؛مسئله حجاب و پوشش زنان در جامعه ایران؛ خانواده و جمعیت در ایران؛ وضعیت فرهنگی جوانان؛ ارزش‌های اخلاقی در جامعه ایران؛ اعتماد نهادی و عمومی در ایران؛ وضعیت امید و رضایتمندی اجتماعی در ایران؛ پنداشت ایرانیان از عدالت و نابرابری، ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای اقتصادی در جامعه ایران؛ وضعیت صنایع فرهنگی و خلاق در ایران و مهاجرت بین المللی از/ به ایران.
گزارش «پژواک یک نامه» به همت امیرعباس گلستانی و علیرضا پورجعفری، در بهار 1403 با نظارت مجتبی صمدی، برای مرکز رصد فرهنگی به‌منظور بررسی ابعاد فرهنگی و رسانه‌ای نامۀ مقام‌معظم‌رهبری (مدظله) تهیه شده است.
گزارش «رفتار رأی‌دهی جامعه ایرانی» با همکاری مرکز تحلیل اجتماعی (متا) در زمستان 1402 تهیه و تنظیم شده است و این گزارش تحلیلی بر رفتار رأی دهندها و همین‌طور رفتار رأی ندهنده‌ها انجام داده است.