مقاله فرهنگی

مطالعۀ نحوۀ بازنمایی عناصر فرهنگی و ایدئولوژیکی در خلق انیمیشن (موردمطالعه: انیمیشن پسر دلفینی 2022)

مقاله «مطالعۀ نحوۀ بازنمایی عناصر فرهنگی و ایدئولوژیکی در خلق انیمیشن » را پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برای شناسایی شاخصه‌های ایدئولوژیکی و فرهنگی در خلق یک شخصیت داستانی به تلاش مهسا لاریجانی و فاطمه‌زهرا بقائی تهیه و منتشر کرده است.
تصویر مطالعۀ نحوۀ بازنمایی عناصر فرهنگی و ایدئولوژیکی در خلق انیمیشن (موردمطالعه: انیمیشن پسر دلفینی 2022)

عناصر ایدئولوژیک و فرهنگی در پویانمایی‌ها قادر هستند تا بر نحوۀ جامعه‌پذیری کودکان اثر بگذارند؛ به‌طوری‌که این مخاطبان می‌توانند شخصیت ایدئولوژیکی در راستای آن داشته باشند. پژوهش حاضر، به‌دنبال شناسایی شاخصه‌های ایدئولوژیکی و فرهنگی در خلق یک شخصیت داستانی به نام پسر دلفینی در پویانمایی‌ای برای کودکان است. پژوهش حاضر برای دستیابی به این هدف از نظریات استوارت هال و لویی آلتوسر بهره برده است. روش این پژوهش از نوع کیفی است و به لحاظ ماهیت، توصیفی‌تحلیلی به‌حساب می‌آید که با استفاده از رویکرد نشانه‌شناسی انتقادی جان فیسک در هر سه سطح واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژیک به انجام رسیده است.

یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که پویانمایی موردمطالعه با استفاده از سطوح واقعیت و بازنمایی، به نمایش ایدئولوژی شرق‌شناسی (با ابعاد احیاء خاص گرایی بومی‌محلی و ناسیونالیسم) و همچنین ایدئولوژی مبارزه با امپریالیسم اقتصادی‌فرهنگی (با ابعاد ستیز بانفوذ و سلطه غرب) پرداخته است. یافته‌های پژوهش نشان می­‌دهد، پویانمایی موردمطالعه با به‌کارگیری دو ایدئولوژی مذکور، به دنبال بازنمایی ارزش‌ها، هویت‌ها و فرهنگ خاص ایران و کنش‌های مردم در برابر تک فرهنگ گرایی جهانی و مبارزه با تسلط، تحمیل و نفوذ فرهنگی‌اقتصادی کشورهای نمایندۀ امپریالیسم جهانی است که با استفاده از نشانه‌ها در لایه‌های زیرین و پنهان فیلم به انتقال این مفاهیم به کودکان می‌پردازد.

294442