مقالۀ فرهنگی

مبانی فرهنگ عامه (1)، (2)، (3)

مقاله‌های فرهنگ عامه در سه نسخه «فرهنگ عامه؛ فرهنگ عامه چیست؟ چرا اهمیت دارد؟»،«مبانی فرهنگ عامه (2)؛ روش تبیینی در مطالعه فرهنگ عامه»، «مبانی فرهنگ عامه (3)؛ تعریف فرهنگ عامه؛ کاربردی و مناسب»، به تلاش مریم نورنمایی در مرکز تحقیقات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.
تصویر مبانی فرهنگ عامه (1)، (2)، (3)

نویسنده در مقالۀ اول؛ به معرفی مبانی فرهنگ‌عامه می‌پردازد و آن را راهنمایی برای آشنایی با تفسیر و روال در فرهنگ‌عامه می‌داند وی نمونه‌هایی از فرهنگ‌عامه و از سراسر جهان گردآوری کرده است و نقش آن‌ها را در بیان نیازهای اساسی انسان آرزوها و نگرانی‌های او می‌کاود نیازهایی که نمی‌توان آن‌ها را از راه‌های دیگر نشان داد. وی چهارچوب شفافی برای مطالعه فرهنگ‌عامه فراهم کرده است و روش‌های شناسایی ،سندسازی تغیر و کاربرد اطلاعات اصلی را درباره فرهنگ‌عامه و ارتباط آن بازندگی جدید معرفی می‌کند. فرانک عامه از زمان برادران گریم تا داده‌های مجازی در ن در این اثر شده است و موضوعات زیر را در برمی‌گیرد:

فرهنگ‌عامه چیست؟

چگونه آن را مطالعه کنیم؟

چرا فرهنگ‌عامه اهمیت دارد؟

فرهنگ‌عامه چگونه به فرهنگ نخبگان مربوط می‌شود؟

آیا فرهنگ‌عامه هم‌زمان با عصر دیجیتال تغییر می‌کنند

این مبانی به خوانندگان کمک می‌کند تا با سنت‌های فرهنگ‌عامه و نحوۀ تفسیر بیان فرهنگی آشنا شوند. خواندن این کتاب برای افرادی که نخستین بار است به مطالعۀ فرهنگ‌عامه می‌پردازند، ضرورت دارد.

مقاله بخش دوم ترجمه کتابی است با عنوان Folklore:The Basics اثر سایمون جی. برونر که انتشارات روتلج در سال ۲۰۱۷ به چاپ آن اقدام کرده است. این کتاب در ٤ فصل و ١٧٤ صفحه ارائه‌شده است؛ در مقالۀ دوم به «فرهنگ‌عامه استناد می‌کند؟ شناسایی و حاشیه‌نویسی» پرداخته‌شده و مقالۀ سوم، به «فرهنگ‌عامه به چه چیزی اشاره می‌کند؟ تحلیل و تبیین اختصاص‌یافته است. در مقالۀ چهارم نیز نویسنده با عنوان «فرهنگ‌عامه به چه چیزی مربوط است؟ دلالت‌ها و کاربردهای آن را به خوانندگان معرفی کرده است.

294432