افتتاح سامانۀ رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران

سامانۀ مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران به مناسبت هفتۀ پژوهش با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و ارتباط تصویری دکتر صالحی معاون پژوهشی این وزارتخانه افتتاح شد.
تصویر افتتاح سامانۀ رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران

سامانۀ مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران به مناسبت هفتۀ پژوهش با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و ارتباط تصویری دکتر صالحی معاون پژوهشی این وزارتخانه افتتاح شد. به گزارش وزارت علوم، مراسم افتتاح این سامانه با عنوان مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران عصر یکشنبه با حضور عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رؤسای مراکز پژوهشی و صاحب‌نظران و پژوهشگران در تالار فارابی مؤسسۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.

در این سامانه داده‌های پیمایشی مرتبط با جامعۀ هدف آموزش عالی یعنی دانشجویان و اعضای هیئت علمی، مدیران، کارکنان و دانش‌آموختگان تجمیع و در قالب منحصربه‌فرد برای استفاده در پژوهش‌های مطالعات آموزش عالی ایران در اختیار آن حوزه قرار می‌گیرد. مرکز رصد اجتماعی و فرهنگی آموزش عالی ایران در سال ۱۴۰۰ از سوی مؤسسۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به‌منظور رصد و پیگیری وضعیت شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی در حوزۀ آموزش عالی ایران شکل گرفته و بنا دارد با علم به گذشته و اکنون، به درکی از وضعیت این شاخص‌ها در آینده به‌منظور سیاست‌گذاری بهتر برسد.

این مرکز همانند سایر رصدخانه‌ها (Observatories)، نهادی است که نَه‌تنها واقعیت‌های اجتماعی و فرهنگی در آموزش‌عالی ایران را مشاهده و رصد می‌کند، بلکه روندها و گرایش‌ها در این زمینه را نیز شناسایی کرده و ضمن نظارت بر سیاست‌های کنونی آموزش عالی، به تولید راهبردهایی برای بهبود آموزش عالی و درنتیجه تأثیرگذاری بر سیاست‌های آموزش عالی کشور در ابعاد اجتماعی و فرهنگی کمک می‌کند. مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی سامانه‌ای برای یکپارچه‌سازی تدوین داده‌های پیمایشی و تحلیل آن‌ها در حوزۀ آموزش عالی است که به همت مؤسسۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی راه‌اندازی شده است.

منبع خبر افتتاح مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی

294183