رونمایی از گزارش مرکز رصد فرهنگی کشور در خوی

خوی پس از زلزله: روایت مردم‌نگارانه

گزارش رصد فرهنگی زلزلۀ خوی با عنوان «خوی پس از زلزله، روایت مردم‌نگارانه» با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان غربی، فرماندار و امام جمعه خوی و مدیر اجرایی مرکز رصد فرهنگی کشور در شهرستان زلزله‌زده‌ خوی رونمایی شد.
تصویر خوی پس از زلزله: روایت مردم‌نگارانه

این گزارش با استفاده از روش مردم‌نگاری سریع توسط مرکز رصد فرهنگی کشور تهیه شده و در پی ارائه تصویری سریع، علمی و دقیق از شرایط فرهنگی اجتماعی پس از زلزله است.

محمد اصغری مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری دانشجو در مورد زلزله و مسائل فرهنگی و اجتماعی پس از آن گفت: زلزله در عین حال اینکه شکاف‌های طبیعی را تحریک می‌کند می‌تواند شکاف‌های فرهنگی را نیز تکان دهد. وی با بیان اینکه زلزله پیش از آنکه یک اتفاق طبیعی باشد تأثیرات انسانی و فرهنگی دارد که پیش از آن و بعد از آن نیز امتداد دارد ادامه داد: مقایسه داده‌های فرهنگی قبل و بعد از زلزله اهمیت زیادی دارد که در زلزله‌های اخیر ترکیه و سوریه دنیا نیز توجه زیادی به این امر کرده‌ و کشور ما هم زلزله‌خیز است که با ابعاد فرهنگی و اجتماعی آن آشنا شدیم.

اصغری در ادامه با تأکید بر اینکه ما در زلزلۀ خوی با سوگ جمعی مواجه نبودیم، گفت: نبودن سوگ جمعی در مواجهه با زلزلۀ خوی به‌عنوان یک سازوکار تسکینی باعث شد که مسائل فرهنگی و اجتماعی زودتر از موعد مرسوم، خودش را نشان دهد. وی افزود: ضروری است این‌ها را خوب بشناسم و به یک سیاست فرهنگی و اجتماعی در ابعاد آن برسیم.

294201