موج دوم از نظر حجم نمونه در مقیاسی کوچکتر از موج اول اجرا شد اما به لحاظ گستره مفاهیم، پیمایش جامعتری محسوب میشود. در این پیمایش مجموعه متنوعی از مفاهیم در حوزه های خانواده، اخلاق، سرمایه اجتماعی، ارزشهای بنیادین، رضایت از عملکرد دستگاهها و مانند آن سنجیده شده است. باید توجه داشت جامعه آماری این پیمایش همانند موج اول تنها مراکز استان ( ۲۸ شهر با تقسیمات کشوری وقت) بودهاند و نتایج آن قابلتعمیم در همین سطح است. مشخصات کلی این پیمایش به شرح زیر است:
مجری: دفتر طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مدیر علمی: محسن گودرزی
سال اجرا: ۱۳۸۲
سال انتشار نتایج: ۱۳۸۲
جامعه آماری: جمعیت شهری ساکن مرکز استان بالای ۱۵سال در کشور
واحد تحلیل: فرد
حجم نمونه: ۴۵۸۱ نفر
روش نمونهگیری: نمونهگیری دومرحلهای
حوزه جغرافیایی نمونه: ۲۸ مرکز استان کشور شامل تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، قم، کرمانشاه، اهواز، اردبیل، اراک، یزد، کرمان، همدان، رشت، زاهدان، ارومیه، گرگان، ساری، قزوین، سنندج، خرمآباد، بندرعباس، زنجان، یاسوج، سمنان، شهرکرد، ایلام و بوشهر
متن کامل گزارش نهایی این پیمایش ملی از فایل پیوست قابل دانلود است.