نتایج نظر سنجی ایسپا در بهمن 1395 نشان میدهد از هر 10 ایرانی شش نفر در شبکههای اجتماعی عضویت دارند و شبکه تلگرام در صدر شبکههای اجتماعی قرار دارد و بیشترین افراد عضو نیز از میان افراد تحصیلکرده دانشگاهی هستند.
وضعیت مصرف شبکه های اجتماعی در ایران چگونه است؟ هر ایرانی روزانه چقدر زمان در شبکههای صرف میکند؟ استفاده از کدام شبکههای اجتماعی روند افزایشی داشته و کدام یک کاهشی بوده؟
در نظرسنجیهای پژوهشگاه فرهنگ و هنر ارتباطات در چهار موج، مهمترین منابع خبری مردم در مورد وضعیت کرونا، از فرودین تا بهمنماه سال 99 پرسیده شده است. طبق یافتههای این نظرسنجی منابع خبری مردم درباره کرونا تغییراتی داشته است.
این پژوهش به دنبال فهم و شناخت روندهای خبری موجود در رسانههای اجتماعی در سال 1398 و تحلیل آنها جهت اتخاذ سیاستهای مناسب در سالهای آتی است. در این پژوهش، روندهای خبری مهم سال 1398 که در رسانههای اجتماعی بازتاب داشته با روش تحلیل مضمون و از طریق کدگذاری کیفی، مورد ارزیابی قرار گرفته است. به همین جهت بیش از 20 رویداد مهم خبری در سال 1398 شناسایی شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است.
در این گزارش که به وضعیت مطبوعات در سال 1398 و روندهای آن در سال 1399 میپردازد، ابتدا سعی شده است مسئله اصلی مطبوعات در ایران و عللی که در ایجاد آن مسئله نقش داشتهاند تشریح و تبیین شوند؛ این کار با مرور رویدادهای سال 1398 صورت میگیرد اما از مرور صرف رویداد به تحلیل وضعیت مطبوعات میرسد. سپس مسایل اقتصادی مطبوعات بررسی میشود و نگاه سنتی به مطبوعات شرح داده میشود. در انتها نیز راهکارهایی سیاستی برای حل مسئله مطرح میشود.