طبق نتایج آخرین نظرسنجی ایسپا در خرداد 1401 که با جمعیت مورد مطالعه شهروندان 18 سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی کل کشور و نمونه 1541 نفر به شیوه تلفنی اجرا شده است، 78.5 درصد مردم حداقل از یک پیام‌رسان یا رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند. این میزان بین جوانان 18 تا 29 سال 96.9 درصد، ساکنین مراکز استان‌ها 86.2 درصد و افراد با تحصیلات دانشگاهی 95.3 درصد است.

تحلیل برنامه‌های ذیل فصل رسانه در لایحه بودجه سال 1399

سیاست‌های رسانه‌ای دولت در لایحه بودجه سال 1399

گزارش «بررسی لایحه بودجه سال 1399 کل کشور؛ حوزه رسانه و ارتباطات جمعی» در دی‌ماه سال 1398 توسط دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ معاونت پژوهش‌های اجتماعی-فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه‌شده است. گزارش حاضر بر روی سیاست‌های رسانه‌ای این لایحه تمرکز کرده است.

بررسی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور

بودجه حوزه رسانه و ارتباطات جمعی

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی به بررسی بودجه حوزه رسانه و ارتباطات جمعی در لایحه بودجه سال 1401 کل کشور پرداخته است. در این مطلب بخش‌های مهم این گزارش به همراه متن کامل آن آمده است. امین طیب‌طاهر و امین زاده‌حسین نویسندگان این گزارش تحلیلی هستند.
وب‌سایت دیجی‌کالا به عنوان پرکاربرترین پلتفرم فروش آنلاین در ایران، گزارش جامعی از عملکرد خود در سال‌های 1398 و 1399 منتشر کرده است. بخشی از این گزارش به آمار پرفروش‌ترین کتاب‌ها و آلبوم‌های موسیقی در این وب‌سایت اختصاص دارد.
در این اینفوگرافی اطلاعاتی از وضعیت ارتباطات در ایران تا پایان سال 1396 ارائه شده است. در آن مقطع جمیعت ایران 80 میلیون و تعداد خانوار 24 میلیون محاسبه شده است. روزنامه اعتماد این اطلاعات را به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر کرده است.
گزارش «بازخوانی امنیت در فرهنگ با تمرکز بر رسانه‌های اجتماعی» توسط نظام بهرامی کمیل نوشته شده و دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1396 آن را منتشر کرده است. این گزارش توضیح می‌دهد که امنیت یک کشور مساوی با امنیت همه و برعکس است.

مسائل و مشکلات حوزه کتاب

علت‌یابی بحران در صنعت کتاب و نشر

این گزارش توسط دفتر مطالعات فرهنگی معاونت پژوهش‌های اجتماعی– فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خرداد‌ماه 1394 تهیه‌شده است.گزارش حاضر تلاش می‌کند از طریق تحلیل مطالب مطروحه از سوی متخصصان امر صنعت نشر و کتاب، چالش‌های این حوزه را در سه سطح کلان، میانی و خرد آسیب‌شناسی نماید.
این پژوهش توسط مهدی باباربیع و باهدف شناسایی آسیب‌های ساختار مطبوعات محلی انجام شده و آسیب هایی که از درون و بیرون متوجه مطبوعات محلی است و باعث کاهش سرعت شتابان مطبوعات محلی و تاثیرگذاری آن در جامعه می‌شود را بررسی کرده است. این پژوهش را پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال 1397 منتشر کرده است.
کتاب رسانه اجتماعی اینستاگرام برگرفته از پژوهشی است که با هدف تحلیل تجربه زیسته کاربران اینستاگرام در ایران توسط حسین حسنی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است. این کتاب در تابستان ۱۳۹۸ توسط انتشارات پژوهشگاه منتشر شده است.
فرشاد مؤمنی در سال 1379 در مقاله‌ای با عنوان «اولویت مصالح جمعی نسبت به منافع شخصی از منظر اقتصاد توسعه» به بررسی وضعیت صنایع فرهنگی در ایران می‌پردازد. این پژوهش در سال 1380 در مجموعه مقالات جامعه و فرهنگ، جلد دوم، صفحات 225 الی 248 منتشرشده است. ناشر این کتاب انتشارات آرون است.
در لایحه بودجه سال 1400، حدود 3،381 میلیارد تومان برای فصل رسانه در نظر گرفته‌شده است. این مبلغ حدود 25 درصد از اعتبارات امور فرهنگ، تربیت‌بدنی و گردشگری است. کل اعتبارات برنامه‌های فصل رسانه (جاری و عمرانی) نسبت به مصوب سال 1399، 38 درصد و اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی برنامه‌های حوزه رسانه در این لایحه نسبت به مصوب سال 1399 به ترتیب 37 و 59 درصد افزایش یافت. (صفحه 1)
گزارش نمای نزدیک با تحلیل داده های برگرفته از پیمایش ملی مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال در سال 1396 به دست آمده است. مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال (دایرک) با هدف افزایش سهم تحقیقات در صنعت بازی های دیجیتال، اقدام به تهیه و ارائه اطلاعات برای تجزیه وتحلیل مقررات، سیاست ها، شرایط صنعت، فضای رقابت، تمایلات مصرف کنندگان و سایر شاخص های توسعه کسب وکار در زمینه بازی های دیجیتال می نماید.
طبق نظرسنجی ایسپا در تیر ماه سال 1400، جوانان 18 تا 29 سال 75.9 درصد، 54.8 درصد افراد 30-49 سال و 27.3 درصد افراد بالای 50 سال، گفته‌اند از اینستاگرام استفاده می کنند. در واقع با افزایش سن استفاده از اینستاگرام بین کاربران کاهش یافته است. همچنین 70.2 درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی از اینستاگرام استفاده می کنند. این میزان بین افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی 42.4 درصد می‌باشد. 50.9 درصد زنان و 55.2 درصد مردان از اینستاگرام استفاده می کنند.
طبق نتایج نظرسنجی ایسپا، 87.7 درصد جوانان 18- 29 سال، 76.1 درصد افراد 30-49 سال و 46.5 درصد افراد بالای 50 سال، گفته‌اند از واتس آپ استفاده می کنند. در واقع با افزایش سن استفاده از واتس آپ بین کاربران کاهش چشمگیری داشته است. همچنین 87.6 درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی از واتس آپ استفاده می کنند و این میزان بین افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی 61.3 درصد می‌باشد. 70.8 درصد زنان و 72 درصد مردان نیز از واتس آپ استفاده می کنند.