عنوان گزارش |
دیجیتالبازهای کوچک (از پیمایش ملی سال 1394) |
متولی طرح پژوهشی |
بنیاد ملی بازیهای رایانهای |
شیوه اجرا – روش نمونه گیری |
پیمایش – تلفیقی (طبقهای / خوشهای چند مرحلهای) |
جامعه آماری |
کودکان بین 3 تا 12 سال که حداقل یک ساعت در هفته روی رایانه، موبایل یا کنسول بازی میکنند. |
گروه نمونه |
6300 |
سال اجرای طرح |
1394 |
مهمترین یافتهها:
- تعداد بازیکنان: 25 درصد از بازیکنان کشور معادل 5 میلیون و 800 هزار نفر، کودک هستند. 1 میلیون و 300 هزار نفر از این تعداد، در 11 کلانشهر هستند.
- مردان و زنان: 60 درصد پسر و 40 درصد دختر هستند. این نسبت در کلانشهرها 70 درصد پسر و 30 درصد دختر میباشد. ۸۱ درصد بازیکنان کلش او کلنز پسر هستند.
- سن بازیکنان و خریداران: 26 درصد بازیکنان 3 تا 6 سال و 74 درصد 7 تا 12 سال سن دارند.
- توجه به الزامات اخلاقی: دختران توجه بیشتری از پسران به ردهبندی سنی بازیها دارند. توجه به ردهبندی سنی در کلانشهرها بیشتر است.
- انواع بازیهای پرطرفدار: ابتدا دوندهای یا مرحلهای قرار دارد. در پسران رانندگی و در دختران مدیریت و شبیهسازی در رده دوم قرار دارد. پسران به طور محسوسی بیش از دختران به بازیهای ورزشی، اکشن، تیراندازی و استراتژی علاقه نشان میدهند. همچنین 28 درصد بازیکنان آنلاین بازی میکنند. این میزان در بازیکنان کلانشهرها به 42 درصد میرسد. پیش از ورود به مدرسه، سهم بازیهای آنلاین 17 درصد است که پس از ورود به مدرسه به میانگین 32 درصد میرسد.
- سختافزار بازی: میزان استفاده از موبایل و تبلت در دختران و میزان استفاده از کامپیوتر و کنسول در پسران بیشتر است. میزان استفاده از موبایل و تبلت در کودکان 3 تا 6 سال و میزان استفاده از کامپیوتر و کنسول در کودکان 7 تا 12 سال بیشتر است.
- محل بازی: ۶ درصد کودکان برای بازی کردن به گیمنت میروند و در مقابل، 94 درصد به گیمنت نمیروند. ۷۴ درصد از کودکان ۷ تا ۱۲ سال در اتاق شخصیشان و ۶۴ درصد از آنان در پذیرایی بازی میکنند. کودکان ۳ تا ۶ سال از هر دو محل به یک اندازه استفاده میکنند.
- تهیه بازی: از نظر روشهای دسترسی، خرید لوح فشرده بازی درمورد بازیهای کنسولی، دریافت فایل یا لوح فشرده بازیها از اطرافیان درمورد بازیهای رایانهای و دریافت فایل بازی از اطرافیان درمورد بازیهای موبایلی در صدر قرار دارد.
- اصلیترین شیوه بازی: کودکان بیشتر بهتنهایی بازی میکنند. بازی با اقوام نزدیک، دوستان، اقوام و بازیکنان ناآشنا در ردههای بعدی قرار میگیرند.
- میزان و مدت آنلاین بودن: نزدیک به نیمی از کودکان، ۷ روز هفته آنلاین هستند و متوسط زمان آنلاین بودن در کل کودکان، ۹۰ دقیقه در روز است.
- فعالیتهای آنلاین: بازی کردن در اینترنت، در رده پنجم استفاده کودکان در زمان آنلاین بودن است. دانلود فیلم و سریال، جستجوی اطلاعات، استفاده از پیامرسانها و دانلود موسیقی در ردههای اول تا چهارم قرار دارند.
- مدت بازی کردن در طول روز: بازیکنان کودک به طور متوسط 81 دقیقه در طول روز بازی میکنند که 2 دقیقه از میانگین کل بازیکنان بیشتر است. متوسط بازی کردن کودکان بازیکن در کلانشهرها 111 دقیقه است.
- روش اطلاع از بازیهای جدید: روش اطلاع از بازیهای جدید درمورد کودکان ۳ تا ۶ سال بیشتر از ناحیه خانواده و درمورد کودکان ۷ تا ۱۲ سال بیشتر از ناحیه دوستان است. گفتگو درمورد بازیها نیز همین وضعیت را دارد.
- رسانهها: از نظر رسانههای مورد استفاده، بازیکردن در کودکان در رده دوم و پس از تماشای تلویزیون قرار میگیرد. بازیکردن در کل جمعیت کودکان و بزرگسالان، پس از تلویزیون و موسیقی قرار دارد. مطالعه کتاب پس از این موارد جای میگیرد.