بررسی آماری رفتار بازیکنان کودک ایرانی

دیجیتال بازهای کوچک

حساسیت سن کودکان باعث می‌شود میزان و چگونگی استفاده آن‌ها از اینترنت و بازی‌های دیجیتال اهمیت مضاعف پیدا کند. در این گزارش آمارهایی در این خصوص ارائه شده است.
تصویر دیجیتال بازهای کوچک

عنوان گزارش

دیجیتال­‌بازهای کوچک (از پیمایش ملی سال 1394)

متولی طرح پژوهشی

بنیاد ملی بازی­‌های رایانه‌­ای

شیوه اجرا – روش نمونه گیری

پیمایش – تلفیقی (طبقه‌­ای / خوشه­‌ای چند مرحله‌­ای)

جامعه آماری

کودکان بین 3 تا 12 سال که حداقل یک ساعت در هفته روی رایانه، موبایل یا کنسول بازی می­‌کنند.

گروه نمونه

6300

سال اجرای طرح

1394

مهم‌­ترین یافته‌­ها:

  1. تعداد بازیکنان: 25 درصد از بازیکنان کشور معادل 5 میلیون و 800 هزار نفر، کودک هستند. 1 میلیون و 300 هزار نفر از این تعداد، در 11 کلان‌شهر هستند.
  2. مردان و زنان: 60 درصد پسر و 40 درصد دختر هستند. این نسبت در کلان­‌شهرها 70 درصد پسر و 30 درصد دختر می‌­باشد. ۸۱ درصد بازیکنان کلش او کلنز پسر هستند.
  3. سن بازیکنان و خریداران: 26 درصد بازیکنان 3 تا 6 سال و 74 درصد 7 تا 12 سال سن دارند.
  4. توجه به الزامات اخلاقی: دختران توجه بیشتری از پسران به رده‌بندی سنی بازی‌ها دارند. توجه به رده‌بندی سنی در کلان‌شهرها بیشتر است.
  5. انواع بازی­‌های پرطرفدار: ابتدا دونده­‌ای یا مرحله‌­ای قرار دارد. در پسران رانندگی و در دختران مدیریت و شبیه­‌سازی در رده دوم قرار دارد. پسران به­ طور محسوسی بیش از دختران به بازی­‌های ورزشی، اکشن، تیراندازی و استراتژی علاقه نشان می‌­دهند. همچنین 28 درصد بازیکنان آنلاین بازی می­‌کنند. این میزان در بازیکنان کلان­‌شهرها به 42 درصد می­‌رسد. پیش از ورود به مدرسه، سهم بازی­‌های آنلاین 17 درصد است که پس از ورود به مدرسه به میانگین 32 درصد می‌­رسد.
  6. سخت‌­افزار بازی: میزان استفاده از موبایل و تبلت در دختران و میزان استفاده از کامپیوتر و کنسول در پسران بیشتر است. میزان استفاده از موبایل و تبلت در کودکان 3 تا 6 سال و میزان استفاده از کامپیوتر و کنسول در کودکان 7 تا 12 سال بیشتر است.
  7. محل بازی: ۶ درصد کودکان برای بازی کردن به گیم‌نت می‌روند و در مقابل، 94 درصد به گیم­نت نمی‌­روند. ۷۴ درصد از کودکان ۷ تا ۱۲ سال در اتاق شخصی‌شان و ۶۴ درصد از آنان در پذیرایی بازی می‌کنند. کودکان ۳ تا ۶ سال از هر دو محل به یک اندازه استفاده می‌کنند.
  8. تهیه بازی: از نظر روش‌های دسترسی، خرید لوح فشرده بازی درمورد بازی‌های کنسولی، دریافت فایل یا لوح فشرده بازی‌ها از اطرافیان درمورد بازی‌های رایانه‌ای و دریافت فایل بازی از اطرافیان درمورد بازی‌های موبایلی در صدر قرار دارد.
  9. اصلی‌­ترین شیوه بازی: کودکان بیشتر به‌تنهایی بازی می‌کنند. بازی با اقوام نزدیک، دوستان، اقوام و بازیکنان ناآشنا در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.
  10. میزان و مدت آنلاین بودن: نزدیک به نیمی از کودکان، ۷ روز هفته آنلاین هستند و متوسط زمان آنلاین بودن در کل کودکان، ۹۰ دقیقه در روز است.
  11. فعالیت­‌های آنلاین: بازی کردن در اینترنت، در رده پنجم استفاده کودکان در زمان آنلاین بودن است. دانلود فیلم و سریال، جستجوی اطلاعات، استفاده از پیام‌رسان‌ها و دانلود موسیقی در رده‌های اول تا چهارم قرار دارند.
  12. مدت بازی کردن در طول روز: بازیکنان کودک به ­طور متوسط 81 دقیقه در طول روز بازی می­‌کنند که 2 دقیقه از میانگین کل بازیکنان بیشتر است. متوسط بازی­ کردن کودکان بازیکن در کلان‌شهرها 111 دقیقه است.
  13. روش اطلاع از بازی­‌های جدید: روش اطلاع از بازی‌های جدید درمورد کودکان ۳ تا ۶ سال بیشتر از ناحیه خانواده و درمورد کودکان ۷ تا ۱۲ سال بیشتر از ناحیه دوستان است. گفتگو درمورد بازی‌ها نیز همین وضعیت را دارد.
  14. رسانه‌­ها: از نظر رسانه‌های مورد استفاده، بازی‌کردن در کودکان در رده دوم و پس از تماشای تلویزیون قرار میگیرد. بازی‌کردن در کل جمعیت کودکان و بزرگسالان، پس از تلویزیون و موسیقی قرار دارد. مطالعه کتاب پس از این موارد جای می‌گیرد.

283602