در این گزارش اطلاعات نسبتاً جامعی از الگوی مصرف بازیها، ترجیحهای بازیکنان و میزان هزینه کرد در پلتفرم رایانه ارائهشده است. «نمای نزدیک ۱۴۰۰- پلتفرم رایانه» نشان میدهد سهم بازیکنان در سالهاى ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ کاهشیافته است تا جایى که در سال ۱۴۰۰ بالغبر ۱۹ درصد از بازیکنان که شامل ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند اعلام داشتهاند که از این پلتفرم براى بازى استفاده کردهاند.
اطلاعات جامعی از الگوی مصرف بازیها، ترجیحهای بازیکنان و میزان هزینه کرد در پلتفرم رایانه ارائهشده است. این گزارش نشان میدهد نرخ رشد مرکب سالانه تعداد بازیکنان رایانهاى در ایران بین سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ برابر با ۵/۱۶ درصد بوده است.
از بازیکنان ۳ دسته شناساییشدهاند که شامل بازیکـنان مـصمم، بازیکـنان علاقـهمند و بازیـکنان حرفهای بــودهاند. در بین بازیکـنان رایانـهاى، مصـممها بیشـترین نسـبت را به خود اختـصاص دادهانـد و ۲۸ درصد از آنها را بازیکنان حرفهاى تشکیل مىدهند، به این معنا که در اغلب وقتها با بازیکـنان حرفـهاى از بازیـکن مـوبایلى بـودن فاصـله مىگیرند و از سایر ابزارها براى بازى کردن استفاده میکنند.
مقایسه ترکیب سنى بازیکنان رایانهاى و کل بازیکنان در ایران نیز نشان میدهد که نسبت بازیکنان رایانهاى در گروههاى سنى نوجوان و جوان بیش از نسبت این گروههاى سنى درمجموع بازیکنان ایرانى است. یکى از دلایل این موضوع بهویژه در گـروه کـودک و خـردسال محـدودیت ایـن گـروه در دسترسى به رایانه و اقبال بیشتر از موبایل است.
بررسى میانگین سنى بازیکنان رایانهاى در سالهاى اخیر نشان از افزایش ایـن شاخـص در بین بازیـکنان ایـرانى دارد تـا جـایى که ایـن عـدد از ۱۸ سـال در سـال ۱۳۹۴ بـه ۲۴ سـال براساس نـتایــج آخـریـن پیمایش بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال ۱۴۰۰ افزایشیافته است.
علاوه بر ایـن، بالاتـر رفتن ایـن عـدد مـىتوانـد نشان از استقـبال از بازىهـا بهعنوان یک سرگرمى در بیـن گروههاى سنى بالاتر باشد.
همچنین بـررسى میانگـین سنى بازیـکنان رایانهاى برحسب مناطق سکونت نشـان مىدهد که در مناطق مرکز نشین، بازىهاى رایانهاى توانسته گروههاى سنى بالاتر را درگیر نماید، درحالیکه در سایر مناطق شهرى میانگین سنى برابـر با ۲۲ سال است و نشان از استقبال گروههـاى سـنى پایینتر از این بازىهـا دارد.
از سوی دیگر بررسى میانگین سنى بازیکنان رایانهاى در دستههاى بازیکنان، نشان مىدهد در بین بازیکنان حرفهاى میانگین سنى پایینتر است و در بین بازیکنان علاقهمند شاهد میانگین سنى بالاترى هستیم که نشان از درگیرى بیشتر گروههاى سنى بالاتر بهویژه گروههاى سنى جوان با بازىهاى رایانهاى دارد.
بررسى توزیع بازیکنان رایانهاى براساس محل سکونت نیز نشان مىدهد که بازیکنان مرکزنشین بیشترین فراوانى را به خود اختصاص دادهاند. البته باید توجه داشت یکى از دلایل این موضوع، فراوانى بیشتر افراد مرکزنشین از سایر گروهها بوده است، پسازاین گروه، بازیکنان شهرهاى دیگر جز مرکز در مرتبه دوم قرار دارند.
بررسی درصد نفوذ رایانه در بازیکنان به تفکیک استانها نیز نشان میدهد کـمترین نسـبت بازیکنـان رایانهای در بیـن بازیکـنان به ترتـیب مربـوط به اسـتانهاى کـرمان و گیـلان بوده است. همچنین در بین بازیکنان استانهاى یزد، کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه نسبت بازیکنان رایانهاى بیش از سایر استانها بوده است.