گزارش «بررسی لایحه بودجه سال 1399 کل کشور؛ حوزه رسانه و ارتباطات جمعی» در دی‌ماه سال 1398 توسط دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ معاونت پژوهش‌های اجتماعی-فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه‌شده است. گزارش حاضر بر روی تطبیق سیاست‌های دولت در لایحه بودجه سال 1399 با اسناد بالادستی در حوزه رسانه و ارتباطات جمعی تمرکز کرده است.
«اولویت‌یابی سیاست رسانه‌ای مد لباس مبتنی بر مسئله‌شناسی چرخه آن در جامعه ایران» عنوان مقاله‌ای است که توسط عماد افروغ و حسین مهربانی‌فر نوشته شده و در فصلنامه دین و ارتباطات، دوره 24، شماره پیاپی 5۲، اسفند 1396 منتشر شده است.
هرچند کالاهای فرهنگی بر همۀ افراد تأثیر دارد اما به سبب تأثیرپذیری بیشتر گروه‌های جوانان و کودکان، در مطالعات و سیاست‌گذاری‌ها این گروه‌ها اهمیت بیشتری دارند. ازهمین‌رو در این گزارش تولید و مصرف کالاهای فرهنگی کودکان مدنظر قرار گرفته است. تولید کالاهای فرهنگی در حوزۀ کودکان به چه صورت است؟ میزان مصرف هر کدام از کالاهای فرهنگی در کودکان چقدر است؟
شبکۀ نمایش خانگی فیلیمو هر ساله گزارشی منتشر می‌کند که وضعیت مخاطبان و استقبال از این شبکه را نشان می‌دهد. گزارشی که در سال 1398 منتشر شده است، نشان می‌دهد که استقبال از محتوای ایرانی در فیلیمو بیشتر از محتوای خارجی بوده است.
طاقچه یک کتابفروشی و کتابخانۀ دیجیتال است. در گزارش سالانۀ سال 1399 طاقچه آورده شده که تعداد کتاب‌های خوانده‌شدۀ سال 1399 نسبت به سال 1398 در طاقچه با 380% رشد، تقریباً 5برابر شده است.
فیدیبو اوّلین و بزرگ‌ترین پلتفرم آنلاین کتاب الکترونیک و صوتی در ایران است که از سال 1392 آغاز به کار کرد. اکنون اپلیکیشن فیدیبو حدود 3میلیون نصب دارد و 1180 ناشر نیز با آن همکاری می‌کنند. میانگین مطالعۀ کاربران فیدیبو 8ساعت در روز ثبت شده است.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان براساس آمارهای مرکز آمار ایران استان‌های کشور را براساس شاخص‌های آماری رتبه‌بندی کرده است. در این رتبه‌بندی بیشترین تعداد کتابخانه در استان تهران و پس از آن در اصفهان قرار دارد. کمترین کتابخانه‌های عمومی نیز در قم قرار دارد.

بررسی وضعیت نشر کتاب در ایران

آسیب‌شناسی ارتباط مؤلف و ناشر در ایران

مسئله اصلی در این پژوهش آسیب‌شناسی وضعیت نشر در ایران با محوریت وضعیت و شرایط مؤلف است. به‌صورت مشخص گزارش حاضر به دنبال توصیف و آسیب‌شناسی ارتباط مؤلف و ناشر بوده و به دنبال پاسخ‌دهی به پرسش‌های زیر است:- نحوه ارتباط ناشر و مؤلف در ایران چگونه است؟- چه معضلات و آسیب‌هایی در انواع ارتباط میان مؤلف و ناشر در کشور وجود دارد؟
گزارش «بررسی لایحه بودجه سال 1399 کل کشور؛ حوزه رسانه و ارتباطات جمعی» در دی‌ماه سال 1398 توسط دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ معاونت پژوهش‌های اجتماعی-فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه‌شده است. گزارش حاضر سهم هر دستگاه و تغییرات در این بخش را مورد بررسی قرار می‌دهد. مرور آمارها حاکی از تغییرات جدی در بودجه برخی دستگاه‌ها دارد هرچند تغییر جدی در کلیت بودجه را نشان نمی‌دهد.

بررسی مسائل و مشکلات حوزه کتاب

تداوم رکود در بازار نشر و کتاب به روایت آمار

گزارش حاضر با اتکا به آمارهای رسمی، به رصد بازار نشر و کتاب می‌پردازد. داده‌ها و آمارها نشان‌دهنده وجود رکود است. رکودی که به نظر می‌رسد هرساله بر عمق و وخامت آن افزوده می‌شود. «مشکلات این حوزه فرهنگی به‌قدری میان صاحبان این عرصه پررنگ و شناخته‌شده است که با عناوینی همچون بحران کتاب و یا رکود کتاب از آن یاد می‌کنند» این گزارش توسط دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خرداد‌ماه 1394 منتشر است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 19 خرداد 1401 در آیین اختتامیه پنجمین دوسالانه کتاب برتر استان سمنان در شاهرود اظهار داشت طبق آخرین پیمایش در فروردین، ۴۳.5 درصد مردم کتاب می‌خوانند [اهل مطالعه‌اند] و میزان مطالعۀ روزانه ۳۰ دقیقه است. وی اشاره می‌کند این عدد، بدون لحاظ کردن کتاب‌های آموزشی و ادعیه است (خبرگزاری ایرنا، 1401؛ کد خبر: 84783169). روزنامۀ فرهیختگان در تاریخ 1401.3.24 به نقد این آمار پرداخت و آن را بزرگنمایی قلمداد کرد. در گزارش حاضر این ارقام با داده‌های پیمایش‌های ملی مصرف کالاهای فرهنگی (پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) و طرح‌های آمارگیری فعالیت‌های فرهنگی خانوار (مرکز آمار ایران) مقایسه شده است.
طبق نتایج آخرین نظرسنجی ایسپا در خرداد 1401 که با جمعیت مورد مطالعه شهروندان 18 سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی کل کشور و نمونه 1541 نفر به شیوه تلفنی اجرا شده است، 78.5 درصد مردم حداقل از یک پیام‌رسان یا رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند. این میزان بین جوانان 18 تا 29 سال 96.9 درصد، ساکنین مراکز استان‌ها 86.2 درصد و افراد با تحصیلات دانشگاهی 95.3 درصد است.

تحلیل برنامه‌های ذیل فصل رسانه در لایحه بودجه سال 1399

سیاست‌های رسانه‌ای دولت در لایحه بودجه سال 1399

گزارش «بررسی لایحه بودجه سال 1399 کل کشور؛ حوزه رسانه و ارتباطات جمعی» در دی‌ماه سال 1398 توسط دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ معاونت پژوهش‌های اجتماعی-فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه‌شده است. گزارش حاضر بر روی سیاست‌های رسانه‌ای این لایحه تمرکز کرده است.

بررسی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور

بودجه حوزه رسانه و ارتباطات جمعی

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی به بررسی بودجه حوزه رسانه و ارتباطات جمعی در لایحه بودجه سال 1401 کل کشور پرداخته است. در این مطلب بخش‌های مهم این گزارش به همراه متن کامل آن آمده است. امین طیب‌طاهر و امین زاده‌حسین نویسندگان این گزارش تحلیلی هستند.
وب‌سایت دیجی‌کالا به عنوان پرکاربرترین پلتفرم فروش آنلاین در ایران، گزارش جامعی از عملکرد خود در سال‌های 1398 و 1399 منتشر کرده است. بخشی از این گزارش به آمار پرفروش‌ترین کتاب‌ها و آلبوم‌های موسیقی در این وب‌سایت اختصاص دارد.