پژوهش «بررسی زمینهها و راهکارهای ارتقاء نشاط اجتماعی در ایران» توسط موسی عنبری و با نظارت کمیسیون اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1391 انجامشده است. کارفرمای این پروژه مرکز مطالعات راهبردی شورای عالی انقلاب است.
موج سوم ارزشها و نگرشهای ایرانیان در سال 1394 طراحی و اجرا شد. این پیمایش علاوه بر سنجش اکثر مفاهیم موجود در موج دوم، برخی مفاهیم جدید را نیز در کشور مورد سنجش قرار داد.
موج دوم پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان به فاصله سه سال از موج اول اجرا شد و علاوه بر سنجش اغلب متغیرهای موجود در موج اول مفاهیم تازهای را نیز بررسی کرد.
پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای ایرانیان با هدف ارائه یک تصویر عمومی از وضعیت فرهنگی کشور و تحلیل مستمر روند تحولات فرهنگی در فاصلههای زمانی مشخص در تمامی استانهای کشور اجرا شد.
مرکز آمار ایران طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار در سال 1396 را در نقاط شهری و روستایی برای افراد 15 سال و بیشتر انجام داد. خلاصهای از نتایج این طرح در اینفوگرافی حاضر ارائه شده است.
نظرسنجیها نشان میدهد در دوران کرونا، تغییرات اساسی در بنیان اعتقادات دینی مردم رخ نداده است و برخی مناسک مانند دعا کردن و اهمیت خدا در زندگی بیشتر نیز شده است.
در نظرسنجیهای پژوهشگاه فرهنگ و هنر ارتباطات در چهار موج، مهمترین منابع خبری مردم در مورد وضعیت کرونا، از فرودین تا بهمنماه سال 99 پرسیده شده است. طبق یافتههای این نظرسنجی منابع خبری مردم درباره کرونا تغییراتی داشته است.
مرکز مطالعات راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پژوهشی به تحلیل وضعیت کلان فرهنگ کشور پرداخته است. در مطلب حاضر مهمترین نکات این پژوهش آمده. این پژوهش در سال 1389 انجام شده است.
شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1385 سفارش انجام پژوهشی را برای بررسی و تحلیل وضعیت شاخصهای فرهنگی در مناطق روستایی کشور داد که عباس امینی فسخودی و جعفر خورسندی آن را انجام دادند. با وجودی که پانزده سال از انجام این پژوهش میگذرد ولی چون جزو معدود پژوهشهایی است که تصویری از وضعیت فرهنگی مناطق روستایی استانهای مختلف کشور ارائه میدهد حائز اهمیت است.