گرایش‌های فرهنگی و نگرش‌های اجتماعی در ایران (سال 1353)

در سال 1353 نخستین پیمایش ملی کشور با عنوان گرایش‌های فرهنگی و نگرش‌های اجتماعی در ایران توسط علی اسدی و همکاران وی انجام شد. گزارش این پیمایش ملی در سال 1356 توسط پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران منتشر شد.
تصویر گرایش‌های فرهنگی و نگرش‌های اجتماعی در ایران (سال 1353)

هدف این پژوهش شناخت رفتارها و نگرش‌های اجتماعی و گرایش‌های فکری فعلی و آینده جامعه ایران است. از آنجا که شناخت و گرایش‌های فکری و فرهنگی هر جامعه و پیش‌بینی آن‌ها از ضروریات برنامه‌ریزی فرهنگی است، اطلاعات حاصله از این بررسی می‌تواند در طرح‌ریزی سیاست فرهنگی مفید باشد. متن کامل این گزارش ارزشمند برای نخستین بار توسط مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر می‌شود.

مشخصات کلی این پیمایش به شرح زیر است:

مجری: مرکز سنجش افکار و تحقیقات اجتماعی سازمان رادیو و تلویزیون (پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران)

مدیر علمی: علی اسدی

سال اجرا: ۱۳۵۳

سال انتشار نتایج: ۱۳۵۶

جامعه آماری: جمعیت شهری و روستایی بالای ۱۵ سال در کشور

واحد تحلیل: فرد

حجم نمونه: ۴۴۲۰نفر

روش نمونه‌گیری: تصادفی در بلوک‌های شهری و سهمیه‌ای در مناطق روستایی

حوزه جغرافیایی نمونه: از همه ۱۶ استان و فرمانداری کل کشور شامل استان‌های مرکزی، اصفهان، یزد، کرمان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، فارس، هرمزگان، خراسان، سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران، کرمانشاه، کردستان، همدان و خوزستان. ۲۴ منطقه شهری شامل تهران، کاشان، اصفهان، نائین، یزد، کرمان، تبریز، اردبیل، رضائیه مهاباد، شیراز، آباده، بندرعباس، مشهد، نیشابور، زاهدان، رشت، ساری، گرگان، کرمانشاه، سنندج، همدان، آبادان، اهواز و ۵۲ منطقه روستایی انتخاب شده‌اند.

283663