موج دوم پیمایش سرمایه اجتماعی کشور در سال ۱۳۹۳ در دفتر طرحهای ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات طراحی و اجرا شد. در این موج سرمایه اجتماعی در مناطق شهری و روستایی در سه سطح کلان، میانه و خرد سنجیده شده است.
تکمیل پرسشنامههای موج سوم پیمایش «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران، در فروردین و اردیبهشت 1398 انجام شد. این پیمایش با هدف سنجش رفتارهای فرهنگی مردم ایران توسط دفتر طرحهای ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شد. در این پیمایش ملی ۱۵.۵۰۰ نفر از افراد بالای ۱۵ سال ساکن شهر و روستا در ۳۱ مرکز استان، ۸۵ شهر (غیر مرکز استان) و ۵۰۰ روستا مورد پرسش قرار گرفتهاند.
اطلاعات این سالنامه حوزههای گوناگون مهاجرتی را شامل میشود که در فصلهای مختلف با ارائه اطلاعات دقیق به آن پرداخته شده است. آماری چون جمعیت ایرانیان خارج از کشور، جا به جاییهای دانشجویی، مهاجرتهای کاری. البته اطلاعات مهاجرتهای اجباری- پناهجویی مبتنی بر منابع داخلی و گزارشات مرجع بینالمللی که میتواند برای مسئولان اجرائی و محققان این حوزه بسیار مفید باشد، در آن موجود است.
جلد اول کتاب کرونا و جامعه ایران سویههای فرهنگی و اجتماعی به کوشش، محمد سلگی، داریوش مطلبی، اسماعیل غلامی پور در تابستان ۱۳۹۹ از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.
در اینفوگرافی حاضر آماری درباره میزان مطالعه، تعداد کتاب های منتشر شده، سرانه مطالعه ماهانه به تفکیک استان ها ارائه شده است. این آمار مربوط به سال 1397 است.
در اینفوگرافیک پیش رو محبوب ترین شبکه های اجتماعی ایرانی در بین مردم ایران و ضریب نفوذ این پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی و مقایسه آن با سایر پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی در دیگر کشور ها ارائه شده است. این آمار مربوط به بهمن ماه 1396 است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همانند سالهای گذشته در سالنامه 1398 نیز مهمترین آمار مربوط به فرهنگ و هنر را منتشر کرده است. این سالنامه فقط شامل اطلاعات مربوط به حوزه کاری و وظایف محوله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، فلذا آمار مندرج در این مجموعه شامل عملکرد سایر دستگاههایی که به نوعی دارای فعالیت فرهنگی هستند نمیشود.
گلچینی از آمار فعالیتهای فرهنگی 19 نهاد زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ازجمله سه معاونت امور فرهنگی، هنری و مطبوعاتی و سازمانهای وابسته در این سالنامه منتشر شده است. هدف اصلی از انتشار سالنامه آماری «فرهنگ و هنر» انعکاس حرکت و قدمهای فرهنگی است
این سالنامه شامل مهمترین آمار سه معاونت فرهنگی، هنری ومطبوعاتی و همچنین سازمانهای وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ازجمله سازمان سینمایی، اوقاف، و فرهنگ و ارتباطات اسلامی است. گزیدهای از آمارها که مهمترین اقلام محسوب میشود و نشاندهندهی حرکت بخش فرهنگ است در سالنامه ارائه میشود.
در این سالنامه آمارهای مهمی مانند: تعداد عناوین و شمارگان کتابهای منتشر شده، تعداد عناوین رسانه های چاپی و الکترونیکی، تعداد عناوین نمایشهای تولید و اجرا شده، تعداد سینماها، تعداد سالنهای سینما، تعداد کتابخانههای عمومی و اعضای آن، تعداد موسسات فرهنگی هنری چند منظوره و ... ارایه شده است.
سالنامه آماری فرهنگ و هنر سال 1394 مشتمل بر ۲۰ فصل است. در ابتدای هر فصل واژهها و مفاهیم با اقلام آماری تعریف میشود تا کاربران برداشت مشترکی از اقلام آماری داشته باشند و در ادامه اطلاعات آماری حوزه از سال 1381 تا سال 1394 به صورت سری زمانی در قالب جداول و نمودارها ارائه شده است.
پژوهش سهم فرهنگ در اقتصاد ملی در سال 1387 توسط عطاءالله رفیعی آتانی و به نظارت مهدی ناظمی اردکانی انجام پذیرفت. این پروژه به سفارش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام پذیرفته است.
گزارش «بررسی و شناخت ابعاد و شاخصهای فرهنگی سند چشمانداز 1404 ج.ا.ا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» توسط علیاصغر جعفری و به سفارش معاونت توسعه مدیریت و منابع دفتر مطالعات و برنامهریزی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1395 تهیه و تدوینشده است.