اینفوگرافی زیر میزان مطالعۀ روزنامۀ ایرانیان را در سال 1399 نشان میدهد. این آمار افراد 15ساله و بیشتر باسواد را شامل میشود که در طرح آمارگیری فرهنگ رفتاری خانوار مرکز آمار ایران شرکت کردهاند و بهوسیلۀ مرکز آمار تدوین شده است.
طرح «فرهنگ رفتاری خانوار در سال 1399» که بهوسیلۀ مرکز آمار ایران انجام شده است، وضعیت مطالعه، میزان استفاده از شبکههای اجتماعی، رفتن به سینما و تئاتر، ورزش کردن و مصرف دخانیات را موردبررسی قرار داده است.
«طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار» که در سال 1396 بهوسیلۀ مرکز آمار ایران اجرا شده است به بررسی الگوی رفتاری افراد 15ساله و بیشتر عضو خانوار در نقاط شهری و روستایی پرداخته. این طرح ضمن بیان سرانۀ مطالعه، به وضعیت تماشای تلویزیون، سینما رفتن، عضویت در شبکههای اجتماعی، ورزش و چگونگی انتخاب پوشاک میپردازد.
«طرح آمارگیری از فعالیتها و رفتارهای فرهنگی خانوار» که در سال 1394 بهوسیلۀ مرکز آمار ایران اجرا شده است، الگوی فعالیتهای فرهنگی افراد 18ساله و بیشتر نقاط شهری را بررسی کرده است. در این طرح وضعیت مطالعۀ افراد، رفتن به سینما و تئاتر، تماشای تلویزیون و ماهواره و ورزش کردن و عادات غذایی افراد موردبررسی قرار گرفته است.
طرح فعالیتهای فرهنگی خانوارهای کشور برای اوّلینبار در سال 1393 بهوسیلۀ مرکز آمار ایران انجام شده است. در این طرح وضعیت مطالعۀ خانوارها، تماشای تلویزیون و رفتن به سینما و تئاتر، گوش دادن به موسیقی، ورزش کردن، مصرف سیگار و قلیان و صدقه دادن مردم بررسی شده است.
مسئله اصلی در این پژوهش آسیبشناسی وضعیت نشر در ایران با محوریت وضعیت و شرایط مؤلف است. بهصورت مشخص گزارش حاضر به دنبال توصیف و آسیبشناسی ارتباط مؤلف و ناشر بوده و به دنبال پاسخدهی به پرسشهای زیر است: - نحوه ارتباط ناشر و مؤلف در ایران چگونه است؟ - چه معضلات و آسیبهایی در انواع ارتباط میان مؤلف و ناشر در کشور وجود دارد؟
در این گزارش تلاش شده با شناسایی بازیگران دارای اساسنامه در عرصهٔ هنر و بررسی وظایف و مأموریتهای این دستگاهها، شمایی کلی از ساختار رسمی هنر در ایران ارائه شود.
گزارش «بررسی لایحه بودجه سال 1399 کل کشور؛ حوزه رسانه و ارتباطات جمعی» در دیماه سال 1398 توسط دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ معاونت پژوهشهای اجتماعی-فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس تهیهشده است. گزارش حاضر سهم هر دستگاه و تغییرات در این بخش را مورد بررسی قرار میدهد. مرور آمارها حاکی از تغییرات جدی در بودجه برخی دستگاهها دارد هرچند تغییر جدی در کلیت بودجه را نشان نمیدهد.
گزارش حاضر با اتکا به آمارهای رسمی، به رصد بازار نشر و کتاب میپردازد. دادهها و آمارها نشاندهنده وجود رکود است. رکودی که به نظر میرسد هرساله بر عمق و وخامت آن افزوده میشود. «مشکلات این حوزه فرهنگی بهقدری میان صاحبان این عرصه پررنگ و شناختهشده است که با عناوینی همچون بحران کتاب و یا رکود کتاب از آن یاد میکنند» این گزارش توسط دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در خردادماه 1394 منتشر است.
در اینفوگرافی زیر وضعیت مصرف فرهنگی مردم ایران یعنی میزان مطالعه، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی و استفاده از شبکههای اجتماعی آورده شده است. این اینفوگرافی را خبرگزاری ایرنا بر مبنای طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار سال 1396 تدوین کرده است.
در اینفوگرافی زیر فهرست میراث فرهنگیهای ایران که در یونسکو به ثبت رسیدهاند به نقل از اعتمادآنلاین آورده شده است. ایران از لحاظ تعداد اثر در رتبۀ دهم فهرست یونسکو قرار دارد.
وضعیت حوزههای کتاب، نمایش، موسیقی، هنرهای تجسمی و سینمای ایران در سالهای 1393 تا 1397 با توجه به آمارهای وزارت ارشاد به ضمیمۀ یادداشتهایی از هنرمندان، مسئولان و فعالان حوزههای مختلف در گزارش حاضر آمده است. این گزارش در روزنامه جامجام 9 اردیبهشت 1399 منتشر شده است.
نسبت عمل نسل انقلابی با شعارهای انقلاب در گفتگو با عماد افروغ بررسی شد:
بهمنظور بررسی واقعیت نسل حاضر و نسبتی که آنها اکنون با جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی دارند، گروه جامعه و اقتصاد «سدید» به سراغ یکی از جامعهشناسان کشور که به بیان بیپرده مسائل و ریزبینی در خصوص مشکلات شناخته میشود رفته است و گفتوگوی مفصلی با دکتر عماد افروغ، استاد بازنشسته گروه جامعهشناسی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم انجام داده که در ادامه میخوانید
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 19 خرداد 1401 در آیین اختتامیه پنجمین دوسالانه کتاب برتر استان سمنان در شاهرود اظهار داشت طبق آخرین پیمایش در فروردین، ۴۳.5 درصد مردم کتاب میخوانند [اهل مطالعهاند] و میزان مطالعۀ روزانه ۳۰ دقیقه است. وی اشاره میکند این عدد، بدون لحاظ کردن کتابهای آموزشی و ادعیه است (خبرگزاری ایرنا، 1401؛ کد خبر: 84783169). روزنامۀ فرهیختگان در تاریخ 1401.3.24 به نقد این آمار پرداخت و آن را بزرگنمایی قلمداد کرد. در گزارش حاضر این ارقام با دادههای پیمایشهای ملی مصرف کالاهای فرهنگی (پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) و طرحهای آمارگیری فعالیتهای فرهنگی خانوار (مرکز آمار ایران) مقایسه شده است.
طبق نتایج آخرین نظرسنجی ایسپا در خرداد 1401 که با جمعیت مورد مطالعه شهروندان 18 سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی کل کشور و نمونه 1541 نفر به شیوه تلفنی اجرا شده است، 78.5 درصد مردم حداقل از یک پیامرسان یا رسانه اجتماعی استفاده میکنند. این میزان بین جوانان 18 تا 29 سال 96.9 درصد، ساکنین مراکز استانها 86.2 درصد و افراد با تحصیلات دانشگاهی 95.3 درصد است.