-
محمدرضا دهشیری
هیئت علمی دانشکدۀ روابط بینالملل وزارت امور خارجه
در عصر ارتباطات، شبکههای اجتماعی و هوش مصنوعی، افکار عمومی چه در سطح ملی و چه بینالمللی از اهمیت ویژهای برخوردار است. در حقیقت، ساخت ذهنی فردی، اجتماعی، بینالمللی و جهانی بر پایه رسانهها در حال شکلگیری است. در این زمینه نقش دیپلماسیهای مختلف، بهویژه دیپلماسی فرهنگی در ارتباط با تودههای مخاطب بهعنوان مخاطب عام در سطح بینالمللی حائز اهمیت بسیار است.
در میان انواع مهم دیپلماسی نوین و یکی از ابعاد اساسی دیپلماسی عمومی، دیپلماسی فرهنگی است که از قدرت نرم بهویژه فرهنگ و مؤلفههای فرهنگی جهت تأثیرگذاری بر افکار عمومی بهره میگیرد.
در این پژوهش تلاش میشود مطالعهای، به نسبت جامع دربارۀ دیپلماسی فرهنگی و رابطه آن باقدرت سیاسی، قدرت فرهنگی، قدرت نرم و با تأکید بر اهداف و کارگزاران، تحلیل و بررسی قرار گیرد؛ بنابراین، مبانی نظری پژوهش شامل مهمترین رویکردهای نظری در حوزه دیپلماسی فرهنگی است که با روش توصیفیتحلیلی موردبحث قرارگرفته است.
از مهمترین نتایج این پژوهش تحلیل تعاریف مختلف، تبیین مفاهیم مشابه، توضیح مهمترین اهداف و تلاش برای ارائه یک مطالعۀ قابلاستفاده در رابطه با دیپلماسی فرهنگی است.