گزیدۀ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395

نشریۀ حاضر که تحت‌عنوان «گزیدۀ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395» به‌وسیلۀ مرکز آمار ایران ارائه شده است، حاوی گزیده‌ای از اوّلین و مهم‌ترین یافته‌های سرشماری است. این نشریه اطلاعات کلّی و اجمالی را ارائه می‌کند و هدف از تدوین آن، پاسخ‌گویی به نیازهای کاربران اطلاعات سرشماری است.
تصویر گزیدۀ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395

از سال 1335 تا 1385 سرشماری عمومی نفوس و مسکن در ایران به موجب قانون هر ده سال یک‌بار اجرا شده است. نخستین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1335 به‌وسیلۀ ادارۀ آمار عمومی و سرشماری‌های بعدی در سال‌های 1345، 1355، 1365، 1375، 1385 و 1390 به‌وسیلۀ مرکز آمار ایران انجام شد.

هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور از تاریخ سوم مهرماه 1390 در سراسر کشور به اجرا درآمد.

سرشماری با ارائۀ آمار و اطلاعات صحیح دربارۀ اندازه، ساختار و ویژگی‌های جمعیت کشور ازجمله منابع اصلی برنامه‌ریزی در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به‌شمار آمده و با ترسیم وضعیت موجود ابزار مناسبی برای تهیۀ برنامه‌های توسعه در اختیار برنامه‌ریزان، سیاست‌گذاران و مسئولان کشور قرار می‌دهد. همچنین سرشماری به‌دلیل ارائۀ چارچوب‌های لازم برای اجرای طرح‌های آمارگیری نمونه‌ای در حوزه‌های مربوط به جمعیت و خانوار، یکی از ارکان اصلی و زیربنایی نظام آماری کشور محسوب می‌شود.

دستاورد سرشماری فراهم‌آوردن اطلاعات وسیعی است که در قالب جدول‌های متعدد در سطوح مختلف جغرافیایی قابل‌ارائه است، گزیده‌ای از مهم‌ترین این اطلاعات در قالب نشریات سرشماری به شیوه‌های مکتوب و الکترونیکی عرضه و دیگر اطلاعات از طریق واحد اطلاع‌رسانی مرکز آمار ایران در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

نشریۀ حاضر که تحت‌عنوان «گزیدۀ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395» ارائه می‌شود، حاوی گزیده‌ای از اوّلین و مهم‌ترین یافته‌های سرشماری است. این نشریه اطلاعات کلّی و اجمالی را ارائه می‌کند و هدف از تدوین آن، پاسخ‌گویی به نیازهای کاربران اطلاعات سرشماری است. نتایج نهایی و تفصیلی سرشماری در قالب نشریات سرشماری و نیز از طریق وب‌گاه سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 در درگاه ملّی آمار، در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

294248