پیمایش ملّی 1386

ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان ایران

پیمایش «ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان ایران» سال 1386 در معاونت مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان ملّی جوانان در سطح ملّی انجام شده است.
تصویر ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان ایران

شناخت، آگاهی‌ها و نگرش‌ها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی از اساسی‌ترین نیازهای بنیادی در امر برنامه‌ریزی فرهنگی و پیگیری تحولات آن در آینده است. در کشور ما این موضوع با وجود اهمیت بالایی که دارد کمتر به‌صورت منسجم و مستمر موردتوجه قرارگرفته است. در جامعه‌ای که نزدیک به 60درصد آن را افراد زیر 30سال تشکیل می‌دهند و جمعیت جوان آن به‌طورمطلق 30درصد است، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگ برای هدایت جامعه به‌سوی ارزش‌های اجتماعی متعالی و مبتنی بر فرایند توسعۀ پایدار بدیهی و ضروری است.

برای این منظور باید اولاً بدانیم ارزش‌ها و نگرش‌های عمدۀ این قشر بزرگ چه چیزهایی هستند، ثانیاً جریان و جهت کلّی تغییرات ارزشی در جامعه به کدام سمت‌وسو بوده و جامعه در کدام جهت در حرکت است. در تدارک انجام چنین مطالعاتی در ایران، نخستین گام انجام مطالعات توصیفی اوّلیه و ایجاد ساختاری است که در دوره‌های معین، اطلاعات مربوط به نگرش‌ها و ارزش‌ها را به‌طورمنظم جمع‌آوری کند.

روش تحقیق

مطالعۀ حاضر پیمایشی در سطح ملّی بوده که هدف از آن درک ارزش‌ها و پیش‌بینی تغییرات آن در جامعۀ ایران بوده است. جامعۀ آماری این پژوهش مجموعۀ افراد 15 تا 29 سال خانواده‌های معمولی ایران در تمامی شهرها و روستاهای کشور بوده است. حجم نمونۀ انتخابی برای تحت پوشش قراردادن تمامی استان‌های کشور 6938نفر برآورد شد. داده‌های این مطالعه در اسفندماه 1386 گردآوری شده است.

284160