نویسنده‌ها

  • تصویر سجاد لطفی

    سجاد لطفی

    پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
  • تصویر سیدمجتبی امامی

    سیدمجتبی امامی

    استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه امام صادق (ع)
  • تصویر مصباح الهدی باقری کنی

    مصباح الهدی باقری کنی

    استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه امام صادق (ع)

گونه‌شناسی ذهنیت‌های خط‌مشی‌گذاران حجاب در ایران

«گونه‌شناسی ذهنیت‌های خط‌مشی‌گذاران و مجریان درباره مدیریت مواجهه با بدحجابی در ایران؛ پژوهشی مبتنی بر روش‌شناسی کیو» مقاله‌ای است که توسط سیدمجتبی امامی، مصباح‌الهدی باقری‌کنی و سجاد لطفی نوشته شده است. این مقاله در فصلنامه راهبرد فرهنگ، شماره 33، خرداد 1395 منتشر شده است.
تصویر گونه‌شناسی ذهنیت‌های خط‌مشی‌گذاران حجاب در ایران

حجاب به‌مثابه کنشی اجتماعی، از سویی تحت تأثیر ساختار‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و از سوی دیگر، متأثر از کنش‌گران اجتماعی. در سال‌‌های پس از انقلاب، به‌دلیل آسیب‌پذیری درونی جامعه و تهدید‌های بیرونی، یکی از معضلات مهم کشور کم‌رنگ شدن تدریجی فرهنگ عفاف و حجاب بوده است. هر مسئله عمومی علل مختلفی دارد؛ به‌نظر می‌رسد یکی از علل مهم در ایجاد، تداوم و همچنین عدم حلّ مسئله، می‌تواند خط‌مشی و عملکرد مسئولان آن جامعه باشد. در مسئله بدحجابی نیز در کنار علل مختلفی که وجود دارد یکی از ضعف‌‌های اصلی در سطح خط‌مشی‌گذاران و مجریان و در مرحله تحقّق خط‌مشی‌هاست. با بررسی‌ها مشخص شد که مهم‌ترین عامل مشکل‌ساز در این سطح، «اختلاف نظر خط‌مشی‌گذاران و مجریان عرصه مدیریت مواجهه با بدحجابی» است. هدف اصلی این پژوهش «شناخت و دسته‌بندی ذهنیت‌‌های خط‌مشی‌گذاران و مجریان عرصه مدیریت مواجهه با بدحجابی در ایران» است. برای نیل به این هدف از «روش‌شناسی کیو» استفاده شد؛ جامعه آماری شامل خط‌مشی‌گذاران و مجریان در عرصه مدیریت مواجهه با بدحجابی بود. به 26 نفر از این مسئولان مراجعه و در نهایت با «تحلیل عاملی»، پنج گونه ذهنیتی حاصل گردید که با عناوین «اجراگرایان»، «خط‌مشی‌گرایان»، «نگرش‌گرایان»، «عامّه‌گرایان» و «متحیّران» نامگذاری شدند.

283959