وضعیت فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی مردم ایران در سال 1394

«طرح آمارگیری از فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی خانوار» که در سال 1394 به‌وسیلۀ مرکز آمار ایران اجرا شده است، الگوی فعالیت‌های فرهنگی افراد 18ساله و بیشتر نقاط شهری را بررسی کرده است. در این طرح وضعیت مطالعۀ افراد، رفتن به سینما و تئاتر، تماشای تلویزیون و ماهواره و ورزش کردن و عادات غذایی افراد موردبررسی قرار گرفته است.
تصویر وضعیت فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی مردم ایران در سال 1394

«طرح آمارگیری از فعالیت‌های فرهنگی خانوار» که در سال 1393 برای اوّلین‌بار اجرا شده بود، در سال 1394 با افزودن برخی بخش‌ها و سؤالات با عنوان «طرح آمارگیری از فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی خانوار» مجدد به اجرا درآمد. این طرح اطلاعات تفصیلی دربارۀ فعالیت‌های فرهنگی و ویژگی‌های رفتاری اعضای خانوارهای کشور طی یک مرحله کار میدانی گردآوری شده است و به بررسی الگوی فعالیت‌های فرهنگی افراد 18ساله و بیشتر عضو خانوار در نقاط شهری می‌پردازد. زمان آمارگیری زمستان 1394 بوده است.

نتایج این طرح نشان داد که حدود 68درصد افراد 18ساله و بیشتر باسواد شهری، در یک سال قبل از زمان آمارگیری در سال 1394، مطالعۀ کتاب غیردرسی داشته‌اند. حدود 32درصد مطالعۀ کتاب غیردرسی نداشته‌اند.

9.7درصد از افراد شهری که مطالعۀ کتاب غیردرسی داشته‌اند، کمتر از یک ساعت، 21.7درصد یک تا دوساعت و بقیه این افراد 68.6درصد بیشتر از دو ساعت در هفته مطالعه داشته‌اند. به‌علاوه 37.1درصد از افراد 18ساله و بیشتر باسواد شهری در هفتۀ قبل از آمارگیری روزنامه مطالعه کرده‌اند و 62.9درصد مطالعۀ روزنامه نداشته‌اند.

وضعیت رفتن به سینما به این صورت بود که حدود 20.9درصد از افراد 18ساله و بیشتر شهری در سال گذشته به سینما رفته و 79.1درصد از افراد 18ساله و بیشتر به سینما نرفته‌اند. از این افرادی که سینما رفته‌اند، 38.4درصد یک‌بار، 26.3درصد دوبار و 9.7درصد نیز شش‌بار و بیشتر به سینما رفته‌اند. استقبال از تئاتر خیلی کمتر بوده و حدود 5.5درصد از افراد در سال گذشته به تئاتر رفته و 94.5درصد از افراد تئاتر نرفته‌اند.

نتایج این آمارگیری حاکی از آن است که 94درصد افراد در روزهای غیرتعطیل به تماشای سیمای جمهوری اسلامی ایران پرداخته‌اند و در روزهای تعطیل درصد افراد تماشاکنند به 92درصد کاهش می‌یابد. همچنین 27.4درصد در روزهای غیرتعطیل به تماشای برنامه‌های ماهواره پرداخته‌اند و در روزهای تعطیل درصد افراد تماشاکنندۀ برنامه‌های ماهواره به 26.1درصد رسیده است.

در سال 1394 حدود 44.2درصد اظهار نموده‌اند که ورزش می‌کنند و در مقابل حدود 55.8درصد ورزش نمی‌کنند.

روش‌های انتخاب پوشاک که برای اوّلین‌بار پرسیده می‌شد به این صورت بود که 65.5درصد افراد گفته‌اند پوشاک را باتوجه‌به تبلیغات پیرامونی (محیطی) انتخاب می‌کنند. 19.1درصد براساس پیشنهاد دوستان و نزدیکان، 13.3درصد مطابق مد در جامعه، 1.3درصد براساس مشاهدۀ برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران، 0.8درصد باتوجه‌به شبکه‌های اجتماعی و 0.1درصد نیز بیان نمودند که براساس برنامه‌های ماهواره پوشاک خود را انتخاب می‌کنند.

84درصد افراد در سال 1394 شیر مصرف کرده‌اند و حدود 12درصد از این افراد یک لیوان شیر در هفته و 15درصد بیش از هفت لیوان در هفته شیر مصرف کرده‌اند. حدود 16درصد اصلاً شیر مصرف نکرده‌اند.

50.8درصد افراد در این سال نوشابه مصرف کرده‌اند که 3.9درصد از این افراد بیش از هفت لیوان نوشابه در هفته مصرف کرده‌اند. 49.2درصد اصلاً نوشابه مصرف نکرده‌اند.

52.6درصد افراد اظهار داشته‌اند که در ماه قبل از آمارگیری فست‌فرد مصرف نکرده‌اند. از 47.4درصد افرادی که فست‌فود مصرف کرده‌اند، 18.7درصد یک‌بار، 14.3درصد دوبار، 6.3درصد سه‌بار، 4درصد چهاربار، 1.4درصد پنج‌بار و 2.6درصد بیش از پنج‌بار در ماه گذشته فست‌فود مصرف داشته‌اند.

نتایج نشان داده که مهم‌ترین معضل ازدواج جوانان را بیکاری فرد با 74درصد و پس از آن نداشتن شغل دائم با 54.4درصد و مشکل تهیۀ مسکن با 54.1درصد دانسته‌اند.

283931