این گزارش حاصل پیمایشی ملی در خصوص فعالیت و مصرف کالاهای فرهنگی خانواده در 28 شهر مرکز استان است که در آن «فعالیت»، «کالای فرهنگی»، «تقاضا و مصرف آن»، «تسهیلات (امکانات) فرهنگی» و «زمان فراغت» از مفاهیم اصلی هستند. در این تحقیق، مصرف و تقاضای فرهنگی در قالب مقولات زیر مورد بررسی قرار گرفته است: فعالیت مذهبی، فعالیت اجتماعی، فعالیت تفریحی، بازی، فعالیت هنری و دستی، کتاب و کتابخوانی، روزنامه و مجله خوانی، استفاده از رادیو و تلویزیون، ویدئو و ضبط صوت، سینما و تئاتر، تسهیلات (امکانات) فرهنگی، زمان فراغت و تقاضای فرهنگی.
گزارش کامل کشوری این پیمایش ارزشمند برای نخستین بار توسط مرکز رصد فرهنگی کشور در دسترس عموم قرار می گیرد.