مشخصات طرح پژوهشی
عنوان گزارش |
تهران: شهرِ بازی - 1396 |
متولی طرح پژوهشی |
بنیاد ملی بازیهای رایانهای |
شیوه اجرا - روش نمونه گیری |
پیمایش - تلفیقی (طبقهای / خوشهای چند مرحلهای) |
جامعه آماری |
پنج ناحیۀ شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران |
گروه نمونه |
8000 نفر |
ویژگیهای خاص تهران
- متوسط سن بازیکنان تهرانی از متوسط سن بازیکنان در کشور بیشتر است.
- نسبت تعداد بازیکنان کنسولی در تهران به شکل معناداری از مناطق دیگر کشور بیشتر است و 32 درصد بازیکنان از کنسول خانگی هم استفاده میکنند.
- دستگاه تبلت در تهران به شدت طرفدار دارد و 37 درصد بازیکنان از تبلت هم استفاده میکنند.
- 60 درصد بازیکنان در تهران به صورت آنلاین بازی میکنند که بیش از سایر مناطق است.
- در تهران بر خلاف کل کشور، سهم دسترسی آنلاین به بازیها از سهم دسترسی حضوری به بازیها بیشتر است.
مهمترین یافتهها
- درصد بازیکنان فعال از کل بازیکنان: 47 درصد از بازیکنان تهرانی، هر روز بازی میکنند.
- درصد بازیکنان از جمعیت ناحیه: در حدود 45 درصد از جمعیت شرق، شمال و مرکز تهران بازیکن هستند. این درصد در جنوب تهران 41 درصد و در غرب تهران 37 درصد است.
- درصد زنان خریدار بازی: 16 درصد خریداران بازی در شمال و غرب تهران، زن هستند. این عدد در شرق 14، در جنوب 6 و در مرکز 5 است.
- سن بازیکنان و خریداران: متوسط سن بازیکنان تهرانی 21 سال است؛ شمال تهران 23 سال و جنوب تهران 17 سال است. بیشترین سن خریداران بازی را بازیکنان غرب تهران با متوسط سن 20 سال دارند و کمترین سن خریداران بازی مربوط به بازیکنان جنوب تهران با 16 سال سن است.
- درصد خریداران بازی: 26 درصد از بازیکنان تهرانی خریدار بازی هستند که از آنها، 89 درصد مرد و 11 درصد زن هستند. متوسط سن خریداران تهرانی 18 سال است. 36 درصد از بازیکنان غرب تهران، خریدار بازی هستند. این درصد در مرکز 28، در شمال و جنوب 25 و در شرق 21 است.
- سهم اقلام از درآمد حاصل از فروش بازیها: از درآمدی که از فروش بازیها به دست میآید 35 درصد به نرمافزار اختصاص دارد که از آن، 16 درصد مربوط به بازیهای کنسولی، 15 درصد مربوط به بازیهای موبایلی و 4 درصد مربوط به بازیهای رایانهای است. همچنین 65 درصد به سختافزار اختصاص دارد که 57 درصد آن به دستگاه کنسول و 8 درصد به لوازم جانبی تخصصی مربوط است.