تهران: شهرِ بازی

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال 1396 پیمایشی را برای بررسی آمار بازی‌های دیجیتال در سطح تهران انجام داد که برخی از یافته‌های آن به شرح زیر است.
تصویر تهران: شهرِ بازی

مشخصات طرح پژوهشی

عنوان گزارش

تهران: شهرِ بازی - 1396

متولی طرح پژوهشی

بنیاد ملی بازی‌­های رایانه‌­ای

شیوه اجرا - روش نمونه گیری

پیمایش - تلفیقی (طبقه‌­ای / خوشه‌­ای چند مرحله‌­ای)

جامعه آماری

پنج ناحیۀ شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران

گروه نمونه

8000 نفر

ویژگی­‌های خاص تهران

  • متوسط سن بازیکنان تهرانی از متوسط سن بازیکنان در کشور بیشتر است.
  • نسبت تعداد بازیکنان کنسولی در تهران به شکل معناداری از مناطق دیگر کشور بیشتر است و 32 درصد بازیکنان از کنسول خانگی هم استفاده می‌­کنند.
  • دستگاه تبلت در تهران به­ شدت طرفدار دارد و 37 درصد بازیکنان از تبلت هم استفاده می­‌کنند.
  • 60 درصد بازیکنان در تهران به ­صورت آنلاین بازی می­‌کنند که بیش از سایر مناطق است.
  • در تهران بر خلاف کل کشور، سهم دسترسی آنلاین به بازی­‌ها از سهم دسترسی حضوری به بازی­‌ها بیشتر است.

مهم‌­ترین یافته‌­ها

  • درصد بازیکنان فعال از کل بازیکنان: 47 درصد از بازیکنان تهرانی، هر روز بازی می­‌کنند.
  • درصد بازیکنان از جمعیت ناحیه: در حدود 45 درصد از جمعیت شرق، شمال و مرکز تهران بازیکن هستند. این درصد در جنوب تهران 41 درصد و در غرب تهران 37 درصد است.
  • درصد زنان خریدار بازی: 16 درصد خریداران بازی در شمال و غرب تهران، زن هستند. این عدد در شرق 14، در جنوب 6 و در مرکز 5 است.
  • سن بازیکنان و خریداران: متوسط سن بازیکنان تهرانی 21 سال است؛ شمال تهران 23 سال و جنوب تهران 17 سال است. بیشترین سن خریداران بازی را بازیکنان غرب تهران با متوسط سن 20 سال دارند و کمترین سن خریداران بازی مربوط به بازیکنان جنوب تهران با 16 سال سن است.
  • درصد خریداران بازی: 26 درصد از بازیکنان تهرانی خریدار بازی هستند که از آنها، 89 درصد مرد و 11 درصد زن هستند. متوسط سن خریداران تهرانی 18 سال است. 36 درصد از بازیکنان غرب تهران، خریدار بازی هستند. این درصد در مرکز 28، در شمال و جنوب 25 و در شرق 21 است.
  • سهم اقلام از درآمد حاصل از فروش بازی­‌ها: از درآمدی که از فروش بازی­‌ها به ­دست می‌­آید 35 درصد به نرم­‌افزار اختصاص دارد که از آن، 16 درصد مربوط به بازی­‌های کنسولی، 15 درصد مربوط به بازی­‌های موبایلی و 4 درصد مربوط به بازی­‌های رایانه‌­ای است. همچنین 65 درصد به سخت‌­افزار اختصاص دارد که 57 درصد آن به دستگاه کنسول و 8 درصد به لوازم جانبی تخصصی مربوط است.

283598