کد مطلب: 283598

دوشنبه 24 خرداد 1400 17:17

تهران: شهرِ بازی

مشخصات طرح پژوهشی

عنوان گزارش

تهران: شهرِ بازی - 1396

متولی طرح پژوهشی

بنیاد ملی بازی‌­های رایانه‌­ای

شیوه اجرا - روش نمونه گیری

پیمایش - تلفیقی (طبقه‌­ای / خوشه‌­ای چند مرحله‌­ای)

جامعه آماری

پنج ناحیۀ شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران

گروه نمونه

8000 نفر

ویژگی­‌های خاص تهران

  • متوسط سن بازیکنان تهرانی از متوسط سن بازیکنان در کشور بیشتر است.
  • نسبت تعداد بازیکنان کنسولی در تهران به شکل معناداری از مناطق دیگر کشور بیشتر است و 32 درصد بازیکنان از کنسول خانگی هم استفاده می‌­کنند.
  • دستگاه تبلت در تهران به­ شدت طرفدار دارد و 37 درصد بازیکنان از تبلت هم استفاده می­‌کنند.
  • 60 درصد بازیکنان در تهران به ­صورت آنلاین بازی می­‌کنند که بیش از سایر مناطق است.
  • در تهران بر خلاف کل کشور، سهم دسترسی آنلاین به بازی­‌ها از سهم دسترسی حضوری به بازی­‌ها بیشتر است.

مهم‌­ترین یافته‌­ها

  • درصد بازیکنان فعال از کل بازیکنان: 47 درصد از بازیکنان تهرانی، هر روز بازی می­‌کنند.
  • درصد بازیکنان از جمعیت ناحیه: در حدود 45 درصد از جمعیت شرق، شمال و مرکز تهران بازیکن هستند. این درصد در جنوب تهران 41 درصد و در غرب تهران 37 درصد است.
  • درصد زنان خریدار بازی: 16 درصد خریداران بازی در شمال و غرب تهران، زن هستند. این عدد در شرق 14، در جنوب 6 و در مرکز 5 است.
  • سن بازیکنان و خریداران: متوسط سن بازیکنان تهرانی 21 سال است؛ شمال تهران 23 سال و جنوب تهران 17 سال است. بیشترین سن خریداران بازی را بازیکنان غرب تهران با متوسط سن 20 سال دارند و کمترین سن خریداران بازی مربوط به بازیکنان جنوب تهران با 16 سال سن است.
  • درصد خریداران بازی: 26 درصد از بازیکنان تهرانی خریدار بازی هستند که از آنها، 89 درصد مرد و 11 درصد زن هستند. متوسط سن خریداران تهرانی 18 سال است. 36 درصد از بازیکنان غرب تهران، خریدار بازی هستند. این درصد در مرکز 28، در شمال و جنوب 25 و در شرق 21 است.
  • سهم اقلام از درآمد حاصل از فروش بازی­‌ها: از درآمدی که از فروش بازی­‌ها به ­دست می‌­آید 35 درصد به نرم­‌افزار اختصاص دارد که از آن، 16 درصد مربوط به بازی­‌های کنسولی، 15 درصد مربوط به بازی­‌های موبایلی و 4 درصد مربوط به بازی­‌های رایانه‌­ای است. همچنین 65 درصد به سخت‌­افزار اختصاص دارد که 57 درصد آن به دستگاه کنسول و 8 درصد به لوازم جانبی تخصصی مربوط است.