در گزارش حاضر آمار مربوط به سالنهای سینماهای سراسر کشور تا شهریور 1395 ارائه شده است. این گزارش توسط معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی کشور تهیه شده است. هرچند این آمار در حال حاضر تغییراتی داشته است ولی این گزارش میتواند برای علاقهمندان این حوزه مفید باشد.
ارزیابی مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری از جشنواره فجر 1396
در این پژوهش توصیفی-تحلیلی تلاش میشود نشان داده شود فیلم های جشنواره فجر 1396 به چه تخیلی در باب کشور ایران دامن میزنند و فیلمسازان چه امیال ناخودآگاه اجتماعی درباره مسائل و وضعیت فعلی کشور دارند؟
به مناسبت نمایش فیلم «دِرب» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
فیلمهای جشنواره امسال هیچ نشانهای از هویت جامعهی ایران ندارند و فاقد تاریخمندی (Historicity) هستند. فیلم دِرب، تنها فیلم جشنواره است که به بخش بزرگی از جامعه ایران (اجتماعات غیرشهری) اختصاص دارد و اتفاقهای آن در محله و روستا یا شهری کوچک رخ میدهد و نه در شهرهای بزرگ و تودرتوی سازمانها و نهادهای کلان آن. از طرفی حتی یک فیلم -حتی در پسزمینه- نیز در جشنواره چهلم، بازنمای وضعیت بحرانی ایران در دو سال اخیر در خصوص کرونا و تبعات آن نبود و... . موارد فوق و برخی کاستیهای دیگر، که در ساختارها و سازوکارهای سینمایی ما رسوخ کرده و بار دیگر در جشنواره چهلم نمایان شد؛ در این نوشتار مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
در چند سال اخیر برگزاری حراج تهران به عنوان بزرگترین بازار فروش آثار هنرهای تجسمی همراه با حاشیههای متعددی بوده است. این حراج از خرداد 1391 آغاز شد و در دی 1400 نیز آخرین دوره آن برگزار شده است. در نمودار زیر میزان فروش این حراج در طی این 10 سال مقایسه شده است.
این پایان نامه با عنوان اعتیاد و انگیزههای گرایش به سوءمصرف مواد در میان هنرمندان عصر پهلوی (مورد مطالعه: پنج هنرمند عرصه موسیقی) در سال 1394 توسط سولماز پیکانپور شهرضایی در دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، گروه مطالعات جوانان، با راهنمایی دکتر علیرضا محسنی تبریزی و مشاورۀ دکتر ضیاء هاشمی در مقطع کارشناسی ارشد دفاع شده است.
گزارش مجموع سرمایهگذاری بخش خصوصی در صنعت انیمیشن ایران در استانهای مختلف 1390 تا 1397 در سایت نمافر منتشر شده است. سرمایهگذاریهای بخش خصوصی در صنعت انیمیشن بسیار جزئی است که آن هم عمدتاً در تهران صورت میگیرد.
ایرانیها در سال ۹۸ به فیلم کمدی بسیار بیشتر از سایر فیلمها روی خوش نشان دادند. فیلمهای کمدی در این سال بیش از ۱۲ میلیون بازدیدکننده داشت که نزدیک به نیمی از مخاطبان سینما در ایران است. فیلمهای اجتماعی با نزدیک به ۹ میلیون تماشاچی در رده بعدی قرار گرفتهاند. اینفوگرافی پرطرفدارترین ژانرهای سینمای ایران در سال 1398 برگرفته از سایت نمافر است.
وبسایت دیجیکالا به عنوان پرکاربرترین پلتفرم فروش آنلاین در ایران، گزارش جامعی از عملکرد خود در سالهای 1398 و 1399 منتشر کرده است. بخشی از این گزارش به آمار پرفروشترین کتابها و آلبومهای موسیقی در این وبسایت اختصاص دارد.
این گزارش به رویدادها و دگرگونیهای تئاتر ایران (سیاستگذاری و اجرای آن) در دورۀ یکسالۀ 1398 میپردازد، گرچه به دلیل گسترش بیماری کووید 19 و تأثیر بنیادینش بر شرایط تئاتر، بهناچار وضعیت تئاتر تا میانۀ سال 1399 نیز بررسی شده است. این گزارش توسط رضا کوچکزاده نوشته شده است.
در دو سال اخیر به دلیل همهگیری کرونا سینماها و سایر سالنهای فرهنگی-هنری شاهد تعطیلیهای مستمر و کاهش حضور تماشاگران بودند؛ ولی آمارها نشان میدهد در دو ماه اخیر با اجرای واکسیناسیون گسترده و بازگشایی سینماها مجددا رونق به آنها بازگشته است. اینفوگرافی زیر مقایسهای دارد میان آمار سینمای ایران در 7 ماه اول سال 1400 با آبان و آذر همان سال.
طبق نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، متوسط میزان تماشای ماهواره بعد از عضویت در فیلیمو در میان کاربران این سامانه کاهش داشته است. بر اساس این افکارسنجی در یادداشت حاضر به این مسئله پرداخته شده که VODهای ایرانی چگونه میتوانند در کاهش تماشای ماهواره مفید باشند و سیاستگذاری و نظارت بر VODها بهتر است بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد یا صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران؟
گلچینی از آمار فعالیتهای فرهنگی 19 نهاد زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ازجمله سه معاونت امور فرهنگی، هنری و مطبوعاتی و سازمانهای وابسته در این سالنامه منتشر شده است. هدف اصلی از انتشار سالنامه آماری «فرهنگ و هنر» انعکاس حرکت و قدمهای فرهنگی است
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مهر ماه سال 1385 پژوهشی با عنوان «وضعیت هنر در ایران (۱): آشنایی با متولیان عرصه هنر (سازمانها و نهادهای فرهنگی-هنری)» به قلم ابراهیم غلامپور آهنگر منتشر کرد.