مقاله رسانه

دوفضایی‌شدن و بازنمایی هویت ملی در اینستاگرام

مقالۀ «دو فضایی شدن و بازنمایی هویت ملی در اینستاگرام» را تارنمای پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی در فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران برای بازیابی به هویت ملی ایرانی‌اسلامی در فضای مجازی تهیه و منتشر کرده است.
تصویر دوفضایی‌شدن و بازنمایی هویت ملی در اینستاگرام

انقلاب ارتباطات و اطلاعات در عصر حاضر فضای جدیدی را در حیات انسانی رقم‌زده است. فضایی بی‌زمان، بی‌مکان و فاقد مرز که با سرعت بسیار جهانِ ما را تغییر می‌دهد. فضای دوم یا فضای مجازی با رشد و گسترش بی‌وقفه به‌طور مداوم در حال مفهوم‌سازی، تولید محتوا و انتشار آن و احاطه جهان طبیعی است. این مقاله تحت پارادایم «دوجهانی شدن و دوفضایی‌شدن» و نظریه «بازنمایی» می‌کوشد تا دریابد هویت ملی به‌عنوان عالی‌ترین و مهم‌ترین سطح هویتی در فضای مجازی چگونه بازنمایی می‌شود. با اتخاذ روش «تحلیل گفتمان انتقادی» و روش «داده بنیاد» دریافتیم که در مطالعه صفحاتی از اینستاگرام تقابل دو هویت ایرانی و اسلامی دیده می‌شود و برای رسیدن به وفاق و انسجام ملی هر چه بیشتر، نیاز به هم‌گرایی و تعامل این دو هویت و در پیش گرفتن هویتی متعادل و میانه‌رو احساس می‌شود. استفاده از راهبردها و سیاست‌های متناسب از سوی نظام سیاسی و نهادهای ذی‌ربط و برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان در استفاده از فضای مجازی خواهد توانست دو هویت ایرانی و اسلامی را به هم نزدیک کند و هویت ایرانی- اسلامی پاسخگوی مناسب‌تری برای معرفی فرهنگ و تمدن ایران خواهد بود.

294441