چگونگی برقراری ارتباطهای سازنده بین هنرمند و مخاطب بهمنظور ارائه و درک آثار و همچنین شناسایی موانع و راهکارهای مؤثر در اینزمینه از موضوعهای مهمی است که توجه به آن سبب مشخصشدن نقاط ضعفوقوت این ارتباط میشود. توجه به بازخوردهای مخاطب در مورد اثر هنری و درنظرگرفتن سلیقه وی، از اولین اصول پایهگذاری یک تعامل و ارتباط انسانی صحیح بین هنرمند و مخاطب محسوب میشود. این پژوهش، با هدف شناسایی عوامل مؤثر در ارتباطهای انسانی بین هنرمندان هنرهای تجسمی و مخاطبان، با استفاده از تئوریزینهای انجام شده است. جامعه تحقیق این پژوهش بهصورت نظری انتخاب شده و شامل 14 صاحبنظر حوزۀ هنر و ارتباطات بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه، پیادهسازی، کدگذاری و خلاصهنویسی بوده و تجزیهوتحلیل اطلاعات، با استفاده از دستهبندی مقولهها و تمها انجام پذیرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که ایجاد و برقراری تعاملات سازنده بین هنرمند و مخاطب در جامعه، متأثر از عوامل متعددی است که مهمترین آنها، در اولویت قراردادن جنبه انسانی تعاملات است. باتوجهبه نظر مشارکت کنندگان در تحقیق، تاثیرگذاری مشکلهای اقتصادی، اجتماعی، ارتباطی و فرهنگی در تعاملات انسانی بین هنرمند هنرهای تجسمی و جامعه مخاطب به اثبات رسید.