تدوین

  • تصویر مرکز رصد فرهنگی کشور

    مرکز رصد فرهنگی کشور

گزارش رصدی فرهنگی (65)

دیپلماسی فرهنگی اروپا در عراق جدید

گزارش «دیپلماسی فرهنگی اروپا در عراق جدید»، اسفند 1402 در مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر شد، این گزارش در چهار فصل: گزارش تحلیلی مخاطب‌شناسی برنامه‌های فرهنگی در عراق، دیپلماسی فرهنگی کشور انگلیس در عراق، دیپلماسی فرهنگی هلند در عراق با نگاهی به جامعۀ مخاطب و نگاهی به دیپلماسی فرهنگی فرانسه در کشور عراق بررسی‌شده است.
تصویر دیپلماسی فرهنگی اروپا در عراق جدید

باوجوداینکه کشور عراق سال‌ها درگیر جنگ‌های خارجی و داخلی بوده، پس از درگیری چندساله با داعش، آمادۀ رشد و بازسازی خود در ابعاد گوناگون شده است. در این میان صنعت، فرهنگ و صنایع فرهنگی جایگاه درخورتوجهی را در این رشد دارند. علاو ه‌براین، عراق به‌عنوان بخشی حیاتی از خاورمیانه، جایگاه والایی در سیاست خارجی و دیپلماسی فرهنگی غرب در دوره‌های مختلف تاریخی به‌ویژه دوران معاصر داشته است. با به‌کارگیری دیدگاه و واکاوی مردم‌شناختی، می‌توان دریچه‌های نوینی از ساختارهای فرهنگی و اجتماعی عراق جدید را بر روی محققان و پژوهشگران گشود. می‌توان با داشتن چنین نگاهی فعالیت‌های فرهنگی را به‌منظور گسترش صلح در عراق جدید سامان بخشید که به‌قوام رابطۀ بین دو ملت ایران و عراق منجر خواهد شد.

شاید اصلی‌ترین و مهم‌ترین گام در سیاست‌گذاری دیپلماسی فرهنگی، شناخت جامعۀ مخاطب در راستای تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های مناسب باشد. درواقع یکی از اصول اولیۀ کار فرهنگی و یکی از ابتدایی‌ترین مؤلفه‌های تأثیرگذاری یک برنامۀ فرهنگی، شناخت مخاطب و نیازهای او و ادبیات گفت‌وگو و تأثیرگذاری بر مخاطب خویش است. مخاطب‌شناسی یافتن پاسخی برای اولین پرسش مهم در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی است و آن پرسش این است که برنامه‌ها برای چه کسانی به اجرا درمی‌آید؟ یک برنامۀ فرهنگی، هنگامی می‌تواند مؤثر و موفق عمل کند که براساس توانایی‌ها و نیازهای مخاطبان تدوین شده باشد و این کار ممکن نیست، مگر آنکه سیاست‌گذاران برنامه‌های فرهنگی، اطلاعات مناسب و کاملی از مخاطبان خود داشته باشند و از این اطلاعات در هر قسمت از برنامۀ طراحی‌شده، به‌وضوح استفاده کنند.

294389