به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمد اصغری، مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور، ضمن اشاره به اهمیت دادهها در سیاستگذاری گفت: «دادهها میتوانند نقشی کلیدی در سیاستگذاری ایفا کنند و از این روی دقتنظر در شیوههای گردآوری داده و پالایش و تحلیل آنها امری ضروری در روندهای تصمیمسازی در کشور است.»
اصغری ادامه داد: «متأسفانه تورم مراکز مختلف مدعی افکارسنجی که بعضاً ابتداییترین اصول روشی را نیز رعایت نمیکنند، باعث تولید و انباشت دادههای نادرست میشود و ازسوییدیگر تعمیم، مقایسه و تفسیر غیرعلمی دادهها نیز به ابهام بیشتر فضای دادهای کشور منجر میگردد.»
مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور افزود: «در ایران مصرف داده در بین سیاستگذاران و افکار عمومی دارای نقصانهای قابلاعتنایی است و ذائقۀ مصرفی سیاستگذار و رسانهها در زمینۀ دادههای مرتبط با مسائل سیاستی کشور نیازمند اصلاح است. همانقدر که کتمان و نادیده انگاری دادهها میتواند آسیبزا باشد، برخورد هیجایی با دادههای نظرسنجی نیز کمکی به حل مسئله نمیکند و از قضا باعث مسدودشدن راههای واقعبینانه برای حل مسئله میشود.»
این پژوهشگر سیاست فرهنگی با اشاره به پخششدن چندباره دادههای مخدوش دربارۀ میل به مهاجرت ایرانیان در فضای رسانهای کشور گفت: «یکی از مثالهای تکراری و زرد دربارۀ دادههای مخدوش، همین دادههای میل به مهاجرت ایرانیان است که هرچند وقت یکبار در رسانهها صحبت از اعدادی عجیب و غریب دربارۀ درصد ایرانیانی که به دنبال مهاجرت هستند به میان میآید. ارقامی که هیچ تناسبی با دادههای ملی و استانی مراکز معتبر نظرسنجی ندارد.»
وی افزود: «تعمیم یک نظرسنجی اینترنتی به کل جامعه آنهم با تردستیهای رسانهای، در شان پژوهشگران علوم اجتماعی و آمار نیست و نتایج آن در حد یک نظرسنجی دورهمی آنلاین اعتبار دارد و نمیتوان برمبنای آن دربارۀ جامعه سخن گفت و بهسمت گزارهها و توصیههای سیاستی حرکت کرد.»
مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور با اعلام عدد میل به مهاجرت ایرانیان گفت: «بر مبنای دادههای مراکز مختلف افکارسنجی که با شیوههای علمی و بهصورت میدانی و تلفنی و حجم نمونۀ ملی، یعنی همۀ کشور، گردآوری و در مرکز رصد فرهنگی کشور از لحاظ روشی اعتبارسنجی شده است، میل به مهاجرت ایرانیان عددی بین ۲۴ تا ۲۸ درصد است.»
اصغری ادامه داد: «متغیر جنس تفاوت معناداری ندارد، اما در متغیر سن تفاوت معنادار وجود دارد، بهطوریکه افراد گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ تمایل بیشتری به مهاجرت دارند.»
این مدیر فرهنگی گفت: «از میان افرادی که میل به مهاجرت دارند نیز بیش از نیمی از آنها در پی مهاجرت موقت و میزان کمتری به فکر مهاجرت دائمی هستند.»
او خاطر نشان کرد: «عدد ۲۴درصد را نه بزرگ ببینیم و نه کوچک، بلکه باید واقعی دید و بر این مبنا به تصویری نزدیک به واقع از شرایط موجود رسید.»
مدیر رصد فرهنگی کشور همچنین گفت: «وضعیت میل به مهاجرت ایرانیان تابع عوامل متعددی است که از آن جمله میتوان به همین انگاره سرگردان و نادرست در فضای رسانهای اشاره کرد که مدعی هستند همۀ ایرانیان میخواهند بروند؛ یا مثلاً رسانهها از مهاجرت تودهوار ایرانیان به خارج سخن میسرایند. درحالیکه دادههای معتبر و آمار علمی و دقیق خلاف این نکته را نشان میدهد و میل به مهاجرت در میان بخشی از جامعه را نمیتوان به همه تعمیم داد. اینطور نیست که، چون مثلاً مخاطبان کانال مجازی شما در یک نظرسنجی آنلاین گفتهاند که میخواهند مهاجرت کنند، پس مثلاً ۶۰درصد از مردم در پی مهاجرتند؛ این چنین ادعاهایی وهن علم است.»
اصغری در پایان گفت: «مرکز رصد فرهنگی بر مبنای بررسیهای روشی و مفهومی در پی آن است تا دادههای فرهنگی اجتماعی کشور به صورتی صحیح و قابلاتکا روایت و تحلیل شود و در این رهگذر از نظرات و نکات پژوهشگران و خبرگان حوزۀ علوم اجتماعی و فرهنگی استقبال میکند.»