نویسنده‌ها

  • تصویر زهرا مسعودی‌نیا

    زهرا مسعودی‌نیا

    دکتری مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی
  • تصویر علی رشیدپور

    علی رشیدپور

    دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
  • تصویر رضا ابراهیم‌زاده

    رضا ابراهیم‌زاده

    استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان

عوامل مؤثر بر رونق اقتصاد فرهنگ در ایران

مقالۀ «عوامل مؤثر بر رونق اقتصاد فرهنگ در ایران» را زهرا مسعودی نیا، علی رشیدپور و رضا ابراهیم‌زاده نوشته‌اند و در راهبرد فرهنگ، شمارۀ پنجاه و سوم، بهار 1400 منتشر شده است.
تصویر عوامل مؤثر بر رونق اقتصاد فرهنگ در ایران

اقتصاد فرهنگ، تخصیص بهینۀ منابع به تولید و توزیع کالاها و خدمات فرهنگی، از طریق تحلیل‌های اقتصادی، متناسب با اهداف فرهنگی است. این پژوهش کیفی، از نوع نظریه برخاسته از داده‌هاست. افراد با نمونه‌گیری هدفمند با تنوع حداکثری، از بین صاحب‌نظران و افرادی که حوزه‌های گوناگون اقتصاد فرهنگ را علمی یا عملی تجربه کرده بودند، از اصفهان، تهران و قم انتخاب شدند. اطلاعات با مصاحبۀ عمیق، جمع‌آوری در سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و گزینشی، به روش استروس و کوربن، تجزیه و تحلیل شد. مهم‌ترین یافته‌ها عبارتند از:

عوامل علّی: تقویت دانش و ارائۀ نظام جامع فرهنگی، نگاه اقتصادی و فرهنگی به اقتصاد فرهنگ، هزینۀ پایین راه‌اندازیف مصرف ابداعی فرهنگ و قطع وابستگی دولت‌ها از اقتصاد نفتی.

راهبردها: تدوین سیاست‌های کارآمد، گفتمان‌سازی، بهبود فضای کسب‌وکار فرهنگی، اصلاح قوانین حق مالکیت و تعهدات اجرایی، مداخلۀ قاعده‌مند دولت و واگذاری به بخش خصوصی، قاعده‌مند شدن حمایت‌های کارشناسی‌شده، ایجاد پایگاه داده‌های دقیق، شریان‌سازی سالم اقتصادی و شکل‌گیری بازار، برندسازی شبکه‌ای، شبکه‌سازی سالم غیردولتی تولید و توزیع، راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و ایجاد شهرهای خلاق. شرایط مداخله‌گر: آشنایی عوامل فرهنگی با روابط اقتصادی و مهارت‌های فرهنگی، تبلیغات و آموزش. شرایط زمینه‌ای: نابسامانی واردات و صادرات، تضییع حقوق مادی و معنوی بخش خصوصی و نقش تعیین‌کنندۀ سرمایه‌داران و واسطه‌ها و پیامدها: تأثیرات اقتصادی، حفظ، پیشبرد و انتقال فرهنگ، تقویت اقتدار و امنیت و حفظ محیط زیست.

284031