ارزیابی مردم ایران از سفرهای استانی دولت سیزدهم

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در آبان و آذر 1400 اقدام به نظرسنجی تلفنی درباره ارزیابی مردم ایران از تاثیرگذاری و چگونگی سفرهای استانی رئیس‌جمهور با نمونه پاسخگویان 2087 نفر در سطح ملی کرد که متن کامل آن در مطلب حاضر ارائه شده است.
تصویر ارزیابی مردم ایران از سفرهای استانی دولت سیزدهم

سفرهای استانی رییس‌­جمهور، سنتی است که در دوران روئسای جمهور پس از انقلاب به شیوه‌­های متفاوتی اتفاق افتاده است. در دولت سیزدهم، جناب آقای رییسی به صورت هفتگی و همراه با برخی وزرا به استان­‌های مختلف کشور سفر کرده و مسائل و مشکلات هر استان را با مسئولین مربوطه و محلی بررسی و نظارت می­‌کنند. بر این اساس گروه افکارسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به بررسی موضوع سفرهای استانی رییس­‌جمهور پرداخته است. در این نظرسنجی ابتدا نظر مردم درباره چگونگی و انتظارات آنان از سفرهای استانی مذکور بررسی شده و پس از آن ارزیابی مردم در خصوص مدل سفرهای استانی رییس دولت سیزدهم ارائه می­‌گردد.

لازم به ذکر است داده­‌های این نظرسنجی با استفاده از پرسشنامه و به صورت تلفنی از 30 آبان لغایت 13 آذر ماه 1400 گردآوری شده است. جامعه آماری این نظرسنجی را شهروندان 18 سال و بالاتر ساکن در شهر و روستاهای کشور تشکیل می­‌دهد و 2087 نفر به شیوه تصادفی انتخاب شده­‌اند و مورد پرسش قرار گرفتند.

مهم­ترین یافته­‌های نظرسنجی

  • 47.1 درصد پاسخگویان معتقدند سفرهای استانی رییس‌­جمهور، امیدواری زیادی بین مردم برای رسیدگی به مشکلات و حل آنها ایجاد می‌کند.
  • 59.4 درصد پاسخگویان بر این باور هستند که سفرهای استانی رییس‌­جمهور منجر به آشنایی بهتر مسئولان کشور با مشکلات استان­‌ها می‌­شود.
  • 48.7 درصد پاسخگویان با این جمله که سفرهای استانی رییس‌­جمهور در راستای گسترش عدالت و محرومیت‌زدایی در کل کشور صورت می‌گیرد، موافق و 14.9 درصد تا حدی موافق هستند.
  • 39.5 درصد پاسخگویان مخالف شعاری بودن سفرهای استانی هستند.
  • 69.2 درصد پاسخگویان معتقدند سفرهای استانی باید برای پیگیری مصوبات قبلی و طرح­‌های نیمه تمام باشد.
  • 64.2 درصد پاسخگویان بر این باورند که سفرهای استانی باید برای افتتاح طرح­‌های جدید باشد.
  • از نظر 34.5 درصد پاسخگویان بازه زمانی مناسب برای سفرهای رییس‌­جمهور باید چند ماه یک بار باشد. بعد از این گویه، از سوی پاسخگویان به ترتیب ماهانه (29.6 درصد)، هفتگی (9.2 درصد) و سالیانه (4.3 درصد) به عنوان بازه زمانی مناسب برای سفرهای استانی رییس‌­جمهور انتخاب شده است.
  • 41.9 درصد افراد پاسخگو معتقدند سفرهای استانی آقای رییسی زیاد و خیلی زیاد در بهبود شرایط کشور موثر است.

متن کامل این گزارش از پیوست زیر قابل دریافت است.

283937