نمای نزدیک 1396

آمار کاربران بازی های دیجیتال رایانه ای در ایران

گزارش نمای نزدیک با تحلیل داده های برگرفته از پیمایش ملی مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال در سال 1396 به دست آمده است. مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال (دایرک) با هدف افزایش سهم تحقیقات در صنعت بازی های دیجیتال، اقدام به تهیه و ارائه اطلاعات برای تجزیه وتحلیل مقررات، سیاست ها، شرایط صنعت، فضای رقابت، تمایلات مصرف کنندگان و سایر شاخص های توسعه کسب وکار در زمینه بازی های دیجیتال می نماید.
تصویر آمار کاربران بازی های دیجیتال رایانه ای در ایران

مشخصات گزارش

عنوان گزارش

نمای نزدیک 1396 – پلتفرم رایانه: کورسو

متولی طرح پژوهشی

بنیاد ملی بازی­ های رایانه­ ای

شیوه اجرا – روش نمونه گیری

پیمایش – تلفیقی (طبقه­ ای / خوشه­ ای چند مرحله ­ای)

جامعه آماری

افرادی که حداقل یک ساعت در هفته بازی می­ کنند.

گروه نمونه

8000 نفر

مهم­ ترین یافته ها:

  1. تعداد بازیکنان: 7 میلیون و 200 هزار نفر. 19 درصد بازیکنان هرروز بازی می­ کنند؛ 61 درصد 1 تا 3 روز در هفته و 20 درصد 4 تا 6 روز در هفته.
  1. مردان و زنان: 29 درصد بازیکنان زن هستند. 20 درصد مردان و 15 درصد زنان، هرروز بازی می­ کنند. زنان روزانه به طور متوسط 27 دقیقه و مردان 48 دقیقه روی پلتفرم رایانه بازی می ­کنند. توجه به رده بندی سنی بازی­ ها در زنان بیش از مردان است. مردان تنوع بیشتری در انتخاب انواع بازی نسبت به زنان دارند و همچنین بازیکنان رایانه ای مرد به شکل هم زمان انواع بیشتری را بازی می کنند. مردان هزینه بیشتری برای خرید بازی­ های رایانه­­ ای می­ کنند.
  2. رده بندی سنی: آن دسته از بازیکنان رایانه­ ای که توجه زیادی به رده­ بندی سنی دارند، به طور متوسط 34 دقیقه در روز، آنهایی که تا حدودی توجه می ­کنند 43 دقیقه در روز و بازیکنانی که اصلا توجهی به رده ­بندی سنی بازی­ ها ندارند 52 دقیقه در روز بازی رایانه­ ای انجام می ­دهند. میزان توجه به رده ­بندی سنی بازی ­ها در متأهلان دارای فرزند 38 درصد و در متأهلان بدون فرزند و همچنین مجردها 24 درصد است.
  3. بازی­ های آنلاین/آفلاین: 42 درصد از بازیکنان رایانه ای بازی های آنلاین و 89 درصد بازی های آفلاین بازی می کنند.

  1. گروه­ های سنی: بازیکنان بزرگسال دارای میانگین سنی 25 هستند و بازیکنان خردسال دارای میانگین سنی 13 سال. بازیکنان خردسال از 58 درصد در سال 1394 به 67 % در سال 1396 افزایش یافته ­اند و موج ورود کودکان و نوجوانان به بازار بازی­ های دیجیتال در پلتفرم رایانه نیز مشهود است. بازی GTA پرطرفدارترین بازی رایان ه­ای بین بازیکنان خردسال است. بازیکنان بزرگسال انواع بیشتری از بازی­ ها را به شکل همزمان انتخاب می نمایند. افراد زیر 18 سال 41 دقیقه در روز و افراد بالای 18 سال 50 دقیقه در روز، روی پلتفرم رایانه بازی می­کنند.
  2. دستگاه­ ها: از کل بازیکنان رایانه­ ای، 57 درصد فقط با رایانه شخصی بازی می کنند. 22 درصد فقط با لپ ­تاپ بازی می­کنند و باقی (21 درصد) با هر دوی این دستگاه ­ها بازی می­ کنند.
  3. مناطق کشور: نزدیک به 1 میلیون و 500 هزار نفر از مجموع 7 میلیون و 200 هزار بازیکن رایانه ­ای ایرانی، در روستاها ساکن هستند. این بخش از بازیکنان میانگین سنی کمتری دارند (16 سال).
  4. بازیکنان حرفه ­ای: اگر مبتدی (کمتر از 80 دقیقه بازی در روز)، نیمه حرفه ­ای (80 تا 270 دقیقه بازی در روز) و حرفه ­ای (بیشتر از 270 دقیقه بازی در روز) در نظر بگیریم، 81 درصد از بازیکنان در گروه مبتدی قرار می ­گیرند. این میزان در سال 1394 برابر با 70 درصد بوده است. بازیکنان حرفه­ ای به شکل قابل توجهی روی بازی­ های آنلاین دو یا چند نفره و همچنین بازی ­های آفلاین چند نفره متمرکز هستند. توجه به رده­بندی سنی در این بازیکنان به­ میزان قابل توجهی کمتر از دو گروه دیگر است. بازیکنان حرفه ­ای اکثراً هم از رایانه و هم از کنسول برای بازی استفاده می­ کنند.
  5. بازیکنان کلان­ خرج: تنها 26 درصد از کل بازیکنان رایانه­ ای بابت خرید بازی هزینه می کنند و 74 درصد در خوشه بدون خرج قرار می گیرند. اگر چهار گروه کلان خرج (بیش از 640 هزار تومان در سال برای خرید بازی ­های رایانه ­ای)، میانه خرج (بین 133 هزار تومان تا 640 هزار تومان)، خرده خرج (کمتر از 133 هزار تومان) و بدون خرج در نظر بگیریم، بازیکنان کلان­ خرج روزانه 117 دقیقه، میانه خرج 70 دقیقه، خرده خرج 47 دقیقه و بدون خرج 40 دقیقه روی پلتفرم رایانه بازی می­ کنند. بازیکنان کلان خرج نسبت به سایر خوشه ­ها هم انواع بیشتری از بازی ­ها را به صورت همزمان بازی می کنند و هم تنوع بیشتری در انتخاب این بازی­ ها دارند. بازیکنان کلان­ خرج، درصد بالاتری از حرفه­­ ای ها را پوشش می­ دهند و بازیکنان بدون خرج شامل درصد بالاتری از بازیکنان مبتدی می ­شوند.
  6. مالکان دستگاه ­ها: نزدیک به 96 درصد از بازیکنان رایانه ای دارای تحصیلات تکمیلی، مالک دستگاه خود هستند. همان طور که قابل حدس است، مالکان زمان و هزینه بیشتری صرف بازی کردن می کنند. مردان و افراد بالای 18 سال سهم بیشتری از مالکان را نسبت به زنان و افراد پایین 18 سال به خود اختصاص می­ دهند. مالکان رایانه شخصی ویا لپ­تاپ، 47 دقیقه در طول روز بازی می­ کنند. این میزان در غیرمالکان 33 دقیقه است. مالکان درصد بالاتری از حرفه ­ای­ ها و کلان­ خرج ­ها را در خود جای می ­دهند.
  7. خریداران: خریداران به طور متوسط روزانه 56 دقیقه و غیر خریداران 40 دقیقه روی پلتفرم رایانه بازی می کنند.
  8. روش­ های دسترسی به بازی­ ها: دریافت فایل بازی از اطرافیان، شایع ترین روش دسترسی به بازی های رایانه ای است. روش دوم که خرید لوح فشرده بازی از مغازه است، به دلیل رواج فروش بازی های کپی شده برای این پلتفرم، مسموم است.
  9. ژانرهای پرطرفدار: بر اساس جنسیت و میزان حرفه ­ای بودن، الگوهای متفاوتی را شاهد هستیم:

اکثر بازیکنان رایانه ای حداقل دو ژانر برای بازی کردن دارند.

283677