پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در آبان و آذر 1400 اقدام به نظرسنجی تلفنی درباره ارزیابی مردم ایران از تاثیرگذاری و چگونگی سفرهای استانی رئیس‌جمهور با نمونه پاسخگویان 2087 نفر در سطح ملی کرد که متن کامل آن در مطلب حاضر ارائه شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 19 خرداد 1401 در آیین اختتامیه پنجمین دوسالانه کتاب برتر استان سمنان در شاهرود اظهار داشت طبق آخرین پیمایش در فروردین، ۴۳.5 درصد مردم کتاب می‌خوانند [اهل مطالعه‌اند] و میزان مطالعۀ روزانه ۳۰ دقیقه است. وی اشاره می‌کند این عدد، بدون لحاظ کردن کتاب‌های آموزشی و ادعیه است (خبرگزاری ایرنا، 1401؛ کد خبر: 84783169). روزنامۀ فرهیختگان در تاریخ 1401.3.24 به نقد این آمار پرداخت و آن را بزرگنمایی قلمداد کرد. در گزارش حاضر این ارقام با داده‌های پیمایش‌های ملی مصرف کالاهای فرهنگی (پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) و طرح‌های آمارگیری فعالیت‌های فرهنگی خانوار (مرکز آمار ایران) مقایسه شده است.
با توجه به تصویب قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» در تاریخ 1400.8.19 توسط مجلس شورای اسلامی در قالب اصل 85 قانون اساسی و اجرای آزمایشی آن به مدت هفت سال، آسیه ارحامی در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به بررسی وضعیت فرزندآوری و نگرش نسبت به مطلوبیت آن در جامعه پیش از اجرایی شدن این قانون پرداخته است.

گزارشی از «طرح ملی سنجش سرمایۀ اجتماعی» (دانشگاه علوم بهزیستی)

متغیرهای سرگردان

این مقاله به نقد و ارزیابی نتایج طرح ملی «سنجش سرمایۀ اجتماعی» که در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با مدیریت علمی میرطاهر موسوی در سال 1385 انجام شده؛ پرداخته است. این مقاله پیشتر در کتاب: جواهری، فاطمه (1400) «تحلیلی نقادانه از پیمایش‌های ملی در ایران»، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، منتشر شده است.
تاکنون سه موج پیمایش ملی برای سنجش سرمایه اجتماعی در ایران انجام شده است که مقاله حاضر با ارزیابی آن‌ها، به این سؤالات پاسخ داده است: آیا طرح‌های سنجش سرمایه اجتماعی کشور به اهداف مذکور دست یافته‌اند؟ می‌توانند منبعی برای سیاست‌گذاری باشند؟ مفهوم سرمایه اجتماعی به‌درستی سنجیده شده است؟ به‌لحاظ نظری و روشی، چه انتقاداتی می‌توان به این طرح‌ها وارد ساخت؟
مرکز آمار ایران ﺑﺎ هدف رﺻﺪ وﺿﻌﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻓﺮهنگی ﮐﺸﻮر از ﻓﺼﻞ ﺑﻬﺎر ﺳﺎل ١٣٩٩ اﻗﺪام ﺑﻪ ﺗﻬﯿﻪ و اﻧﺘﺸﺎر ﻧﺸﺮﯾﻪ «ﮔﺰارش وﺿﻌﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻓﺮهﻨﮕﯽ اﯾﺮان» ﻧﻤﻮدﻩ است. در مطلب حاضر گزارش مربوط به پاییز 1400 قابل دریافت است. در این گزارش تاثیر کرونا بر آمار فعالیت‌های فرهنگی-اجتماعی کاملا محسوس است.
هرچند کالاهای فرهنگی بر همۀ افراد تأثیر دارد اما به‌سبب تأثیرپذیری بیشتر جوانان و کودکان، در مطالعات و سیاستگذاری‌ها این گروه‌ها اهمیت بیشتری دارند. از همین‌رو در این گزارش افراد زیر 18سال مدنظر است و تلاش در راستای دست‌یابی به پاسخ این پرسش‌ها: تولید کالاهای فرهنگی در حوزۀ کودکان به چه صورت است؟ میزان مصرف هر کدام از کالاهای فرهنگی در کودکان چقدر است؟

گفتگوی روزنامه ایران با عماد افروغ، عضو کارگروه رصد فرهنگی کشور

باید شکاف بین فرهنگ رسمی و عمومی را رصد کنیم

تاکنون چهار جلسه کارگروه رصد فرهنگی تشکیل شده و اولین جلسه آن در دولت سیزدهم به‌زودی تشکیل خواهد شد. به همین مناسبت روزنامه ایران با عماد افروغ (جامعه‌شناس و عضو کارگروه رصد فرهنگی) گفتگویی انجام داده است که متن آن در سایت مرکز رصد فرهنگی کشور بازنشر می‌شود.

گزیده‌ای از نتایج پژوهش ملی در

وضعیت و نگرش و مسائل جوانان ایران، دی 1381

گزارش حاضر فشرده‌ای است از یکی از مجموعه گزارش‌های تفصیلی درباره‌ی «وضعیت و نگرش مسائل جوانان 14 تا 29 ساله‌ی سراسر ایران» است که توسط سازمان ملی جوانان در دی ماه 1381 منتشر شده است. همزمان با روز جوان این گزارش ارزشمند در وب‌سایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر می‌شود.

نتایج پژوهشی طرح مشاوره ملی با جوانان

وضعیت و نگرش جوانان ایران، سال 1380

در سال 1379 سازمان ملی جوانان در 28 مرکز استان کشور در بین نمونه‌ی 34521 نفری از جوانان پیمایشی ملی برگزار کرد که گزارش آن در سال 1380 منتشر شد. همزمان با روز ملی جوان؛ نتایج این پیمایش ملی مهم در وب‌سایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر می‌شود.

رصدخانه مهاجرت ایران منتشر کرد

مهاجرت‌نامه

رصدخانه مهاجرت ایران وابسته به پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف ویژه‌نامه‌ای با عنوان «مهاجرت‌نامه» (گفتارهای تحلیلی-انتقادی درباره ریشه‌ها و پیامدهای مهاجرت ایرانیان) منتشر کرده است که حاوی داده‌های و تحلیل‌های ارزشمندی است.
موضوع اصلی این کتاب جوک و شوخی‌های زبانی است. دلیل اهمیت یافتن جوک، آن است که ساختاری به ظاهر ساده و اندازه‌ای کوچک دارد و می‌توان به عنوان یکی از کوچک‌ترین واحدهای اطلاعاتی تکثیرشونده در زمینه‌ی فرهنگ مورد وارسی قرار گیرد.
گزارش پیش رو، بخش دوم گزارش «سیمای بازنشستگان در پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان» است که بر اساس گزارش کشوری موج سوم پیمایش «ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان» تدوین شده بود. در این گزارش روند تغییرات و تحولات ارزش‌ها و نگرش‌های بازنشستگان ایرانی در طول دوره‌های مختلف بررسی می‌شود و آرا و نظرات آنان در این دوره‌ها مورد مقایسه قرار می‌گیرد.
گزارش حاضر خلاصه‌ای از ارزش‌ها و نگرش‌های جمعیت بازنشسته ایران است که بر اساس گزارش کشوری موج سوم پیمایش «ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان» تدوین شده است. داده‌های این پژوهش ملی به شیوه پیمایشی و بر اساس مصاحبه حضوری با ۱۴۹۰۶ نفر از افراد ۱۵ سال و بالاتر ساکن ۳۱ استان کشور و در شهریور و مهرماه ۱۳۹۴ گردآوری و پردازش شده است. گزارش پیش رو بر نظرات «بازنشستگان» متمرکز بوده که شامل ۸ درصد افراد مورد مطالعه (۱۱۹۸ نفر) بوده است.
مرکز ملی مطالعات جهانی‌شدن در سال 1392 کتاب «فرهنگ و جهانی‌شدن» را منتشر کرد. این کتاب تلخیص و ترجمه هفت کتاب است: 1- فرهنگ، فرد اینگلس، 2- نظام چندفرهنگی در جامعه جهانی، پیتر کیویستو، 3- فضای فرهنگ‌های جهانی معماری، شهرگرایی، هویت، آنتونی کینگ، 4- مردم‌شناسی جهانی‌شدن: مجموعه مقالات،جاناتان خاویر ایندا و رناتو روسالدو، 5- جهانی‌شدن و تمدن‌ها، مهدی مظفری، 6- هویت‌های دولتی و همگن‌سازی مردم، هیثر رائه و 7- دانشگاه در عصر جهانی‌شدن، روجر کینگ.