این پایان نامه به ارزیابی سیاستها فرهنگی کنونی ایران میپردازد. این پایاننامه در مقطع کارشناسی ارشد دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران رشتۀ جامعهشناسی توسط نوح منوری بیدگلی در سال 1389 با راهنمایی تقی آزاد ارمکی و مشاوره یوسف اباذری دفاع شده است.
این پایان نامه به آسیب شناسی اجرای سیاستهای توسعه در ایران با تأکید بر مطالعۀ موردی قانون برنامه سوم توسعه در بخش فرهنگ پرداخته است. این پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران توسط حمید توسلی صباغ در سال 1386 و با راهنمایی کیومرث اشتریان دفاع شده است.
هدف این نوشتار ارائه ادبیات و تحلیلی از چگونگی صورتبندی مسائل در حوزه فرهنگ و فراهم آوردن بستری مناسب برای سیاستگذاران و برنامهریزان فرهنگی برای دستیابی به یک دستور کار قابل اتکاء از مسائل فرهنگی است، که بتوانند در شرایط منسجمتری بر مسائل فرهنگی نه مسلط بلکه فائق آیند. گزارش «مسئلهشناسی در حوزه فرهنگ» توسط دفتر مطالعات و برنامهریزی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1395 منتشر شده است. در مطلب حاضر بخشهایی از این گزارش به همراه متن کامل آن ارائه شده است.
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در سال 1388 پیمایش ملی سنجش دینداری ایرانیان را انجام داد که برخی از یافتههای آن به تدریج در وبسایت مرکز رصد فرهنگی منتشر خواهد شد. محقق این طرح محمدرضا طالبان بوده است.
چارچوب آمار فرهنگی(FCS) یک ابزار برای سازماندهی آمار فرهنگی ملی و بین المللی است که بر پایه مفهوم و درک مشترکی از فرهنگ استوار است و سنجش طیف گستردهای از اصطلاحات فرهنگی را بدون در نظر گرفتن خاصیت اقتصادی و اجتماعی تولید آن امکانپذیر میکند و از طریق بیان تعاریف استاندارد، ارائه اطلاعات قابل مقایسه بینالمللی امکانپذیر خواهد بود.
گزارش مجموع سرمایهگذاری بخش خصوصی در صنعت انیمیشن ایران در استانهای مختلف 1390 تا 1397 در سایت نمافر منتشر شده است. سرمایهگذاریهای بخش خصوصی در صنعت انیمیشن بسیار جزئی است که آن هم عمدتاً در تهران صورت میگیرد.
ایرانیها در سال ۹۸ به فیلم کمدی بسیار بیشتر از سایر فیلمها روی خوش نشان دادند. فیلمهای کمدی در این سال بیش از ۱۲ میلیون بازدیدکننده داشت که نزدیک به نیمی از مخاطبان سینما در ایران است. فیلمهای اجتماعی با نزدیک به ۹ میلیون تماشاچی در رده بعدی قرار گرفتهاند. اینفوگرافی پرطرفدارترین ژانرهای سینمای ایران در سال 1398 برگرفته از سایت نمافر است.
مرکز آمار ایران با هدف تهیه آمار و اطلاعات گردشگری خانوارهای کشور در سال 1398 اقدام به انجام آمارگیری کرد که نتایج آن در فایل پیوست منتشر شده است. جامعه هدف این طرح، شامل تمام خانوارهای معمولی ساکن در مناطق شهری و روستایی کشور در فصل بهار سال 1398 است.
وبسایت دیجیکالا به عنوان پرکاربرترین پلتفرم فروش آنلاین در ایران، گزارش جامعی از عملکرد خود در سالهای 1398 و 1399 منتشر کرده است. بخشی از این گزارش به آمار پرفروشترین کتابها و آلبومهای موسیقی در این وبسایت اختصاص دارد.
گروه علی بابا به عنوان پرفروشترین وبسایت ایرانی بلیطهای مسافرتی گزارشی از آمار خدمات ارائه شده در این مجموعه طی سال 1399 ارائه کرده است. این آمار هرچند فقط منحصر به خدمات ارائه شده توسط این استارتاپ است و قابل تعمیم به وضعیت مسافرت در کل کشور نیست اما تصویری قابل تامل از آمار خدمات گردشگری در ایران ارائه میدهد.
پس از انتشار متن کامل گزارش کشوری موج سوم «پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران»، اینک متن کامل گزارشهای استانی این پیمایش مهم توسط وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر میشود.
این گزارش به رویدادها و دگرگونیهای تئاتر ایران (سیاستگذاری و اجرای آن) در دورۀ یکسالۀ 1398 میپردازد، گرچه به دلیل گسترش بیماری کووید 19 و تأثیر بنیادینش بر شرایط تئاتر، بهناچار وضعیت تئاتر تا میانۀ سال 1399 نیز بررسی شده است. این گزارش توسط رضا کوچکزاده نوشته شده است.