نشریه چاپی رسانهای باقدمت است که در چاپخانه چاپشده و دارای دوره زمانی انتشار منظم و گستره انتشار است. بااینکه ظهور رسانههای الکترونیکی، از سیطره، نفوذ و نقش نشریههای چاپی کاسته، اما آنها هنوز کارکرد و اهمیت بالایی در حوزههایی همچون تحلیل و تشریح رویدادها دارند.
افزایش هزینههای چاپ و تغییر ذائقه مخاطب و ارتباط بیشتر با رسانههای الکترونیکی باعث تغییر نوع انتشار تعدادی از رسانههای در حال انتشار از حالت چاپی به الکترونیکی شده است .نگاهی به نشریههای چاپی در ایران از زوایای مختلفی همچون زمینه، زبان و دوره انتشار میتواند به ترسیم و شناسایی وضعیت آنها کمک کند.
تعداد نشریههای چاپی در حال انتشار در سال 1401 در مقایسه با سال 1397، با کاهش 2000 عددی همراه بوده و تعداد نشریات چاپی فعال به 5,484 عدد رسیده است. بر همین اساس میتوان گفت که نشریههای چاپی در ایران در دوران رکود به سر میبرند.
زمینه 53درصد از نشریههای چاپی در سال 1401»عمومی» بوده است و37درصد نشریههای چاپی، غیرفارسیزبان هستند. همچنین اشخاص حقیقی، صاحبامتیاز بیش از 50درصد نشریههای چاپی هستند و 33درصد از نشریههای چاپی در حال انتشار را فصلنامهها تشکیل دادهاند.