کتاب «پیادهروی اربعین؛ تأملات جامعهشناختی» مجموعه مقالات از نویسندگان مختلف است که به کوشش محسن حسام مظاهری گردآوری شده است و محمدرضا فخر روحانی در مطلب زیر این کتاب را بهطورمختصر معرفی کرده است.
کتاب «اقتصاد فرهنگ و سیاستهای فرهنگی» نوشته آلن پیکاک و ایلدریزو و ترجمه علی اعظم محمد بیگی است. وزارت فرهنگ و ارشاد این کتاب را در سال 1376 منتشر کرده است.
کتاب «سیاستگذاری فرهنگی در هلند» دومین عنوان از مجموعه تجربیات سیاستگذاری سایر کشورهاست که در سال 1380 با ترجمه محمدسالار کسرایی بهوسیله مؤسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.
این کتاب نشان میدهد که چگونه میتوان از علم داده در حل مسائل دنیای واقعی استفاده کرد و تمام مراحل یک پروژه علمی، اجتماعی یا سیاستی را با دادههای متمرکز پوشش داد.
این کتاب در صدد است با مروری بر موضوع فرهنگ و تمدن، عناصر و مولفههای فرهنگی در تعاملهای اجتماعی ملی و بینالمللی و تحول فضای مناسبات فرهنگی در عصر جهانی شدن چارچوبی از ظرفیتها و زمینههای تعاملهای فرهنگی در حوزه جغرافیایی اکو ترسیم کند.
هر سازمانی برای تحقق اهداف خاصی، ایجاد میشود و تمامی عوامل برنامهریزی و اجرایی آن در جهت تحقق اهداف سازمانی، بسیج و متمرکز میشوند. این کتاب با عنوان «وظایف سیاستگذاری و اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» به تبیین و احصای وظایف سیاستگذاری و اجرایی این وزارتخانه با رویکرد تفویض به ادارات کل استانی میپردازد.
موضوع اصلی این کتاب جوک و شوخیهای زبانی است. دلیل اهمیت یافتن جوک، آن است که ساختاری به ظاهر ساده و اندازهای کوچک دارد و میتوان به عنوان یکی از کوچکترین واحدهای اطلاعاتی تکثیرشونده در زمینهی فرهنگ مورد وارسی قرار گیرد.
مرکز ملی مطالعات جهانیشدن در سال 1392 کتاب «فرهنگ و جهانیشدن» را منتشر کرد. این کتاب تلخیص و ترجمه هفت کتاب است: 1- فرهنگ، فرد اینگلس، 2- نظام چندفرهنگی در جامعه جهانی، پیتر کیویستو، 3- فضای فرهنگهای جهانی معماری، شهرگرایی، هویت، آنتونی کینگ، 4- مردمشناسی جهانیشدن: مجموعه مقالات،جاناتان خاویر ایندا و رناتو روسالدو، 5- جهانیشدن و تمدنها، مهدی مظفری، 6- هویتهای دولتی و همگنسازی مردم، هیثر رائه و 7- دانشگاه در عصر جهانیشدن، روجر کینگ.
کتاب «مگامالها و مجتمعهای تجاری بزرگ در تهران» نوشتهی عباس کاظمی و مسرت امیرابراهیمی در یازده فصل و ۶۵۷ صفحه توسط انتشارات مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران منتشر شده است. هدف این کتاب فهم تحولات احتمالی در آیندۀ شهر از بعد فرهنگی و اجتماعی با توجه به گسترش فرهنگ مالی شدن است.
کتاب رسانه اجتماعی اینستاگرام برگرفته از پژوهشی است که با هدف تحلیل تجربه زیسته کاربران اینستاگرام در ایران توسط حسین حسنی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است. این کتاب در تابستان ۱۳۹۸ توسط انتشارات پژوهشگاه منتشر شده است.
در خرداد ۱۳۹۹ نخستین مجموعه جستارهای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات درباره سویههای فرهنگی و اجتماعی کرونا منتشر شد و حال با آشکار شدن ابعاد جدیدی از این همهگیری جلد دوم این مجموعه نیز منتشر شده است. این مجموعه به کوشش محمد سلگی، داریوش مطلبی و محمد فکری گردآوری شده و مجموعهای از نویسندگان جستارهای مختلف آن را نوشتهاند.
کتاب «سیمای فکری مرگ در بین ساکنین شهر تهران» نوشته دکتر رضا تسلیمی طهرانی توسط انتشارات نیو منتشر شده است، این کتاب در برگیرنده چهار فصل «تحقیق در حوزه جامعه شناسی مرگ و مردن»، «نظریه جامعه شناختی مرگ و مردن»، سیمای مرگ در بین ساکنین شهر تهران»، «نتیجه گیری نهایی: مرگ، دین و سبک زندگی» و مشتمل بر 189 صفحه است.