کتاب «سیاستگذاری فرهنگی در هلند» دومین عنوان از مجموعه تجربیات سیاستگذاری سایر کشورهاست که در سال 1380 با ترجمه محمدسالار کسرایی بهوسیله مؤسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.
این کتاب نشان میدهد که چگونه میتوان از علم داده در حل مسائل دنیای واقعی استفاده کرد و تمام مراحل یک پروژه علمی، اجتماعی یا سیاستی را با دادههای متمرکز پوشش داد.
این کتاب در صدد است با مروری بر موضوع فرهنگ و تمدن، عناصر و مولفههای فرهنگی در تعاملهای اجتماعی ملی و بینالمللی و تحول فضای مناسبات فرهنگی در عصر جهانی شدن چارچوبی از ظرفیتها و زمینههای تعاملهای فرهنگی در حوزه جغرافیایی اکو ترسیم کند.
هر سازمانی برای تحقق اهداف خاصی، ایجاد میشود و تمامی عوامل برنامهریزی و اجرایی آن در جهت تحقق اهداف سازمانی، بسیج و متمرکز میشوند. این کتاب با عنوان «وظایف سیاستگذاری و اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» به تبیین و احصای وظایف سیاستگذاری و اجرایی این وزارتخانه با رویکرد تفویض به ادارات کل استانی میپردازد.
موضوع اصلی این کتاب جوک و شوخیهای زبانی است. دلیل اهمیت یافتن جوک، آن است که ساختاری به ظاهر ساده و اندازهای کوچک دارد و میتوان به عنوان یکی از کوچکترین واحدهای اطلاعاتی تکثیرشونده در زمینهی فرهنگ مورد وارسی قرار گیرد.
مرکز ملی مطالعات جهانیشدن در سال 1392 کتاب «فرهنگ و جهانیشدن» را منتشر کرد. این کتاب تلخیص و ترجمه هفت کتاب است: 1- فرهنگ، فرد اینگلس، 2- نظام چندفرهنگی در جامعه جهانی، پیتر کیویستو، 3- فضای فرهنگهای جهانی معماری، شهرگرایی، هویت، آنتونی کینگ، 4- مردمشناسی جهانیشدن: مجموعه مقالات،جاناتان خاویر ایندا و رناتو روسالدو، 5- جهانیشدن و تمدنها، مهدی مظفری، 6- هویتهای دولتی و همگنسازی مردم، هیثر رائه و 7- دانشگاه در عصر جهانیشدن، روجر کینگ.
کتاب «مگامالها و مجتمعهای تجاری بزرگ در تهران» نوشتهی عباس کاظمی و مسرت امیرابراهیمی در یازده فصل و ۶۵۷ صفحه توسط انتشارات مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران منتشر شده است. هدف این کتاب فهم تحولات احتمالی در آیندۀ شهر از بعد فرهنگی و اجتماعی با توجه به گسترش فرهنگ مالی شدن است.
کتاب رسانه اجتماعی اینستاگرام برگرفته از پژوهشی است که با هدف تحلیل تجربه زیسته کاربران اینستاگرام در ایران توسط حسین حسنی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است. این کتاب در تابستان ۱۳۹۸ توسط انتشارات پژوهشگاه منتشر شده است.
در خرداد ۱۳۹۹ نخستین مجموعه جستارهای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات درباره سویههای فرهنگی و اجتماعی کرونا منتشر شد و حال با آشکار شدن ابعاد جدیدی از این همهگیری جلد دوم این مجموعه نیز منتشر شده است. این مجموعه به کوشش محمد سلگی، داریوش مطلبی و محمد فکری گردآوری شده و مجموعهای از نویسندگان جستارهای مختلف آن را نوشتهاند.
کتاب «سیمای فکری مرگ در بین ساکنین شهر تهران» نوشته دکتر رضا تسلیمی طهرانی توسط انتشارات نیو منتشر شده است، این کتاب در برگیرنده چهار فصل «تحقیق در حوزه جامعه شناسی مرگ و مردن»، «نظریه جامعه شناختی مرگ و مردن»، سیمای مرگ در بین ساکنین شهر تهران»، «نتیجه گیری نهایی: مرگ، دین و سبک زندگی» و مشتمل بر 189 صفحه است.
کتاب «جستارهایی در آموزش عالی، علم و بحران کرونا در ایران» به کوشش حسین میرزایی و توسط مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منتشر شده است. این کتاب دارای چهار بخش «آموزش عالی و تحولات آن»، «مسئولیت اجتماعی دانشگاه»، «اموزش مجازی در دانشگاهها» و «حال و آینده علم» و مشتمل ۴۵۶ صفحه است.
این کتاب که تأملات برخی از اعضای هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره تبعات فرهنگی و اجتماعی شیوع ویروس کرونا در حوزههای علمی، اجتماعی، دینی، سیاسی، مدیریتی و رسانهای منتشر شده است.
جلد اول کتاب کرونا و جامعه ایران سویههای فرهنگی و اجتماعی به کوشش، محمد سلگی، داریوش مطلبی، اسماعیل غلامی پور در تابستان ۱۳۹۹ از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.
در سال ۱۳۹۳، شورای عالی انقلاب فرهنگی متنی تحت عنوان «اصول و سیاستهای موسیقی در کشور» تدوین کرد؛ اما نخبگان و نمایندگان حوزه موسیقی بر این نظر بودند که در تدوین این سند، جامعه موسیقی نقشی نداشته است. علاوه بر این، سند رویکردی منفی به موسیقی داشته و ملاکهای تفسیری برای مجریان عرصه موسیقی ارائه کرده است. به دلیل اهمیت این سند و تأثیرگذاری چنین اسنادی بر وضعیت فرهنگ و هنر کشور مقرر شد مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری با همکاری نمایندگان عرصه موسیقی سند جدیدی تدوین کند که در نهایت در قالب کتاب حاضر منتشر شد.