-
فردوس خجسته
-
علیرضا اعصار
-
ابراهیم حاجیانی
دکترای جامعهشناسی -
علیرضا عراقیه
این پژوهش ازلحاظ روششناختی از نوع آمیخته با رویکرد اکتشافی نسبت به آینده است و از طریق راهبرد سند کاوی و بهکارگیری روش دلفی انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد روندهای جهانیشدن، آموزش شهروندی، رسانهها، ویژگیها و شخصیت معلم و چند فرهنگ گرایی بیشترین تأثیر را بر هویت ملی در نظام آموزشی خواهند داشت. وضعیت اقتصادی جامعه از پیشرانهای تأثیرگذار است و متغیرهای آموزش سیاسی، تمرکززدایی از نظام آموزشی و گسترش خط و زبان فارسی نسبت به سایر پیشرانها متغیرهای مستقل هستند. معماری فضای مدرسه و مراکز آموزشی و رابطۀ خانواده و مدرسه نسبت به دیگر متغیرها تأثیرپذیری بیشتری خواهند داشت. ازاینرو پیشنهاد میشود نظام آموزشی، متغیرهای تأثیرگذار بر هویت ملی را موردتوجه قرار داده، با بهکارگیری برنامههای متنوع در تعمیق و تکوین هویت ملی و حفظ انسجام فرهنگی و اجتماعی تلاش کند.