نویسنده

  • تصویر سیدعلی حسینی

    سیدعلی حسینی

گزارش رصد فرهنگی (66)

حاکمیت قانون بر وب 3؛ درآمدی بر الزامات و چارچوب‌های تقنینی و تنظیم‌گری متاورس

گزارش «حاکمیت قانون بر وب 3؛ درآمدی بر الزامات و چارچوب‌های تقنینی و تنظیم‌گری متاورس» در اسفند 1402 از سوی مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر شده است،
تصویر حاکمیت قانون بر وب 3؛ درآمدی بر الزامات و چارچوب‌های تقنینی و تنظیم‌گری متاورس

وب 3 (متاورس) چشم‌اندازی مبهم و قریب‌الوقوع برای انسان در تعامل با ماشین است. متاورس از ترکیب و به‌کارگیری مجموعه‌ای از آخرین دستاوردهای بشر در عرصه فناوری اطلاعات ظهور می‌کند این فناوری شامل شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های رایانه‌ای، واقعیت افزوده (ar)، واقعیت مجازی، واقعیت گسترده، فناورس سه‌بعدی، بلاک چین و دارایی‌های رمزنگاری‌شده می‌شود. مجامع سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری در سراسر جهان تلاش برای خط‌مشی‌ها و قوانین مناسب درخصوص هریک از فناوری‌های فوق را به‌تازگی آغاز کرده است که وانگهی فناوری متاورس با تجمیع همۀ این فناوری‌ها، مسائل منحصربه‌فرد و عمیقی را طرح کرده و بخش عمده‌ای از این چالش‌ها، مربوط به ابعاد حقوقی متاورس است.

بدون شک، قوانینی سنتی توان ارائه پاسخ‌های حقوقی مناسب برای موضوع‌ها و مسائل متاورس را ندارند و انفعال مراجع ذیصلاح سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری در کشور مواجهه با این پدیده، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را بر نظام سیاسی کشور وارد می‌آورد. به همین منظور بایستی وجوه افتراقی متاورس از حیث ماهیت و خصوصیات بررسی کرد و از این طریق الزامات طرح چارچوب قانون‌گذاری در موضوع متاورس بیان شود.

این گزارش در خصوص ویژگی‌های متاورس و فضای بی‌کران آن، نقض حاکمیت دولتی، خودتنظیمی متاورس و همین‌طور پردازش داده‌های بیومتریک، مالکیت ارائه‌دهنده سرویس متاورس و کاربر آن توضیح و درخصوص مالیات، تنظیم‌گری دارایی‌های مجازی و بیش‌ازاین شرح داده است و پیشنهاد‌هایی دراین‌باره مطرح کرده است.

متن کامل این گزارش در مرکز رصد فرهنگی کشور موجود است.

294370