پیش‌نویس سند موسیقی در جمهوری اسلامی ایران

در سال ۱۳۹۳، شورای عالی انقلاب فرهنگی متنی تحت عنوان «اصول و سیاست‌های موسیقی در کشور» تدوین کرد؛ اما نخبگان و نمایندگان حوزه موسیقی بر این نظر بودند که در تدوین این سند، جامعه موسیقی نقشی نداشته است. علاوه بر این، سند رویکردی منفی به موسیقی داشته و ملاک‌های تفسیری برای مجریان عرصه موسیقی ارائه کرده است. به دلیل اهمیت این سند و تأثیرگذاری چنین اسنادی بر وضعیت فرهنگ و هنر کشور مقرر شد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری با همکاری نمایندگان عرصه موسیقی سند جدیدی تدوین کند که در نهایت در قالب کتاب حاضر منتشر شد.
تصویر پیش‌نویس سند موسیقی در جمهوری اسلامی ایران

تیم پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برای تدوین این سند اقداماتی به شرح زیر انجام داد:

  • مصاحبه با ۲۸ نفر از ذی‌نفعان موسیقی مانند صاحبنظران، آهنگسازان، ناشران، برگزارکنندگان کنسرت‌ها و سایر اصناف و کسب نظر ایشان درباره مسائل موسیقی کشور.
  • تدوین شش سند پشتیبان درباره مصرف موسیقی ایران، مسائل فقهی، وضعیت آموزش موسیقی در ایران، اقتصاد موسیقی و مطالعه مقایسه‌ای اسناد و متون بالادستی در زمینه موسیقی
  • تهیه یک سند در زمینه موسیقی که حاوی چهار راهبرد اصلی و بیست و یک اقدام است.

متن کامل سندی که بر مبنای فعالیت‌های فوق تدوین شد، توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری به صورت عمومی منتشر شد تا در معرض قضاوت و ارزیابی اصحاب فن و متخصصان قرار گیرد. امید است انتشار عمومی این گزارش آسیب‌شناسی، گام‌های بعدی برای اصلاح و بهبود وضعیت موسیقی کشور را تسهیل و تشویق کند.

283596