• خانه

طرح ملی سواد رسانه ای اجرا می‌شود

طرح مطالعه ملی «سنجش و ارتقای سواد رسانه‌ای در ایران» یک پژوهش تحقیقی-ترویجی در حوزه رسانه است که در شورای علوم، تحقیقات و فن‌آوری به تصویب رسیده است.
تصویر طرح ملی سواد رسانه ای اجرا می‌شود

اعضای شورای سیاست گذاری این طرح که در جلسه شورای عالی پژوهش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب و توسط حکم وزیر منصوب شده اند عبارتند از:

رئیس مرکز ملی فضای مجازی، رئیس مرکز توسعه رسانه عای دیجیتال وزارت ارشاد، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، معاونت فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما، دبیر کمسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

بر اساس مصوبه شورای پژوهشی پژوهشگاه، دفتر طرح‌های ملی به‌عنوان مجری طرح مفاد شرح خدمات مصوب را از طریق فراخوان به نهادها و موسسه‌های علمی و پژوهشی اعلام کرد که با استقبال مناسبی روبه رو شد. لازم به ذکر است سیاست این دفتر همکاری چند نهاد علمی در اجرا و اجتناب از واگذاری کل طرح به یک مجری واحد است. وظیفه ارزیابی طرح های رسیده بر عهده شورای علمی این طرح است که توسط شورای پژوهش پژوهشگاه در جلسه مورخ ۱۳۹۵/۰۶/۳۰ انتخاب شده اند. اعضای شورای علمی این تحقیق به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:

دکتر آیت اللهی، دکتر جوادی یگانه، دکتر خجسته، دکتر شکرخواه، مهندس عبدی، دکتر غفاری، دکتر گودرزی، دکتر نصر اصفهانی، دکتر نمکدوست

پس از بررسی و ارزیابی طرح های واصله، مجریان بخش های مختلف انتخاب و اجرای این پیمایش آغاز خواهد شد.

شرح خدمات مصوب مطالعه ملی سنجش و ارتقای سواد رسانه‌ای در ایران

1- مبانی نظری و رویکردهای مفهومی- پیشینه مطالعات داخلی و خارجی- مطالعه مقایسه‌ای برنامه‌های سواد رسانه‌ای در جهان.

2- مطالعه اسنادی و ارزیابی وضعیت موجود آموزش سواد رسانه‌ای در کشور؛ نهادها و دستگاه‌ها، اهداف، رویکردها، اقدامات و دستاوردها.

3- طراحی پرسشنامه پیمایش شناخت وضع موجود سواد رسانه‌ای در ایران بر اساس یافته‌های بند۱ و ۲.

۴- اجرای پرسشنامه و جمع‌آوری اطلاعات در سطح ملی(حدوداً ۱۵ هزار نفر).

۵- تدوین گزارش پیمایش و سند راهبردی و عملیاتی ارتقای سواد رسانه‌ای در ایران بر مبنای یافته‌های بندهای فوق.

۶-تهیه و تدوین متون ترویجی و آموزشی سواد رسانه‌ای برای گروه‌های مختلف اجتماعی (حدوداً ۱۰۰۰ صفحه).

283591