در اینفوگرافی زیر وضعیت مصرف فرهنگی مردم ایران یعنی میزان مطالعه، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی و استفاده از شبکههای اجتماعی آورده شده است. این اینفوگرافی را خبرگزاری ایرنا بر مبنای طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار سال 1396 تدوین کرده است.
در اینفوگرافی زیر فهرست میراث فرهنگیهای ایران که در یونسکو به ثبت رسیدهاند به نقل از اعتمادآنلاین آورده شده است. ایران از لحاظ تعداد اثر در رتبۀ دهم فهرست یونسکو قرار دارد.
طبق نتایج آخرین نظرسنجی ایسپا در خرداد 1401 که با جمعیت مورد مطالعه شهروندان 18 سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی کل کشور و نمونه 1541 نفر به شیوه تلفنی اجرا شده است، 78.5 درصد مردم حداقل از یک پیامرسان یا رسانه اجتماعی استفاده میکنند. این میزان بین جوانان 18 تا 29 سال 96.9 درصد، ساکنین مراکز استانها 86.2 درصد و افراد با تحصیلات دانشگاهی 95.3 درصد است.
در چند سال اخیر برگزاری حراج تهران به عنوان بزرگترین بازار فروش آثار هنرهای تجسمی همراه با حاشیههای متعددی بوده است. این حراج از خرداد 1391 آغاز شد و در دی 1400 نیز آخرین دوره آن برگزار شده است. در نمودار زیر میزان فروش این حراج در طی این 10 سال مقایسه شده است.
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در سال 1388 پیمایش ملی سنجش دینداری ایرانیان را انجام داد که برخی از یافتههای آن به تدریج در وبسایت مرکز رصد فرهنگی منتشر خواهد شد. محقق این طرح محمدرضا طالبان بوده است.
ایرانیها در سال ۹۸ به فیلم کمدی بسیار بیشتر از سایر فیلمها روی خوش نشان دادند. فیلمهای کمدی در این سال بیش از ۱۲ میلیون بازدیدکننده داشت که نزدیک به نیمی از مخاطبان سینما در ایران است. فیلمهای اجتماعی با نزدیک به ۹ میلیون تماشاچی در رده بعدی قرار گرفتهاند. اینفوگرافی پرطرفدارترین ژانرهای سینمای ایران در سال 1398 برگرفته از سایت نمافر است.
در دو سال اخیر به دلیل همهگیری کرونا سینماها و سایر سالنهای فرهنگی-هنری شاهد تعطیلیهای مستمر و کاهش حضور تماشاگران بودند؛ ولی آمارها نشان میدهد در دو ماه اخیر با اجرای واکسیناسیون گسترده و بازگشایی سینماها مجددا رونق به آنها بازگشته است. اینفوگرافی زیر مقایسهای دارد میان آمار سینمای ایران در 7 ماه اول سال 1400 با آبان و آذر همان سال.