در ششمین جلسۀ کارگروه رصد فرهنگی کشور؛

طرح سه مرحله‌ای اشتراک‌گذاری داده‌های فرهنگی به تصویب رسید

ششمین جلسۀ کارگروه رصد فرهنگی کشور با هدف ارائۀ آخرین گزارش‌ها و فعالیت‌‌های مرکز رصد فرهنگی کشور و نیز بررسی تعهدات نهادهای رصدی کشور در حوزۀ فرهنگ و اشتراک داده‌های فرهنگی در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد. در این جلسه طرح سه مرحله‌ای اشتراک‌گذاری داده‌های فرهنگی به تصویب رسید.
تصویر طرح سه مرحله‌ای اشتراک‌گذاری داده‌های فرهنگی به تصویب رسید

بنا به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در ابتدای این جلسه، قاسم زائری (رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و دبیر کارگروه رصد فرهنگی کشور) ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطرۀ عماد افروغ، عضو فقید کارگروه رصد فرهنگی، از اهتمام اعضا برای تشکیل جلسه تشکر و اعضای جدید کارگروه را معرفی کرد. علی‌رضا کلانتر مهرجردی (معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی) و علی‌رضا نائینی (سرپرست مؤسسۀ فرهنگ‌گستر بینا) همچنین محمود حاجیلویی (قائم مقام و دبیر ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی) از اعضای جدید کارگروه رصد فرهنگی هستند.

در ادامۀ این جلسه محمد اصغری (مدیر اجرایی مرکز رصد فرهنگی کشور) به ارائۀ گزارش عملکرد مرکز رصد فرهنگی کشور در چند ماه اخیر پرداخت و ضمن معرفی برخی از گزارش‌های تولیدشده از سوی مرکز رصد فرهنگی، تحلیل داده‌های فرهنگی و تولید متن‌های سیاستی جهت استفادۀ سیاست‌گذاران را از مهم‌ترین وظایف این مرکز بیان کرد.

«خوی پس از زلزله؛ روایت مردم‌نگارانه»، «تقابل و تعارض در جامعۀ ایران»، «احساس امنیت و ناامنی از منظر اجتماعی و فرهنگی؛ نگرشی فرهنگی به بحران مسمومیت دختران در مدارس»، «حجاب در ترکیه براساس جدیدترین داده‌های آماری وضعیت حجاب در جمهوری ترکیه»، «وضعیت مهاجرت ایران؛ بررسی روندهای مهاجرت از ایران و مهاجرت به ایران»، «فرهنگ اقتصادی ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای اقتصادی ایرانیان»، «تابعیت مادرانه در تعلیق»، «درآمدی بر مسئلۀ حجاب» به‌سوی سیاست‌گذاری و تقنین عناوین برخی از گزارش‌های رصدی مرکز رصد فرهنگی کشور است که مدیر اجرایی مرکز رصد فرهنگی به آن‌ها اشاره کرد. اصغری همچنین از راه‌اندازی مرکز رصد فرهنگی استان‌ها در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و قائم مقام وزیر در کارگروه رصد فرهنگی نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت‌ خوب مرکز رصد فرهنگی کشور، آن را ناشی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این مرکز دانست و با تأکید بر اهمیت رصد فرهنگی در ایران امروز، اشتراک داده‌های مراکز مختلف کشور را امری ضروری و مهم برای کشور دانست.

قائم مقام وزیر در کارگروه رصد فرهنگی از اعضای کارگروه خواست در مرحلۀ اوّل، پرسشنامۀ طرح‌های رصدی مراکز متبوع خود در حوزۀ فرهنگ و اجتماع را در این کارگروه به اشتراک بگذارند.

در ادامۀ این جلسه هر یک از اعضای کارگروه رصد فرهنگی کشور مطالب خود را ارائه کردند.

ابراهیم محسنی، کمیل قیدرلو، فرهاد رستگارنسب (مدیر مطالعات رصد و پیوست اجتماعی وزارت کشور)، محمد رحمتی (مدیرکلّ محترم دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محسن شاکری‌نژاد (رئیس محترم مرکز تحقیقات صداوسیما)، علیرضا نائینی (سرپرست مؤسسۀ بینا)، مسعود فیاضی (قائم مقام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس مرکز رصد شورای عالی انقلاب فرهنگی)، ابراهیم شیرعلی (رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان)، صابر جعفری (رئیس مرکز طرح‌های ملّی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات)، صادقی (معاون مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی) از اعضای حاضر در این جلسه بودند.

294269