گزارش توصیفی و تحلیلی وضعیت فرهنگی و هنری استان خراسان جنوبی

هدف این پژوهش توصیف وضعیت موجود فرهنگی و هنری استان خراسان جنوبی و نیز شناسائی نقاط قوت وضعف، تهدیدها و فرصت‌‌ها و نیازها و ظرفیت‌‌های فرهنگی هنری این استان است. محمدباقر آخوندی و فاطمه لک نویسندگان این پژوهش هستند.
تصویر گزارش توصیفی و تحلیلی وضعیت فرهنگی و هنری استان خراسان جنوبی

از آن جهت که فرهنگ اساس ارزش‌‌ها، هنجارها و باورهای مردم را شکل می‌دهد، برنامه ریزی و سیاست گذاری فعال و روزآمد در آن ضرورتی غیر قابل انکار است. با هدف فراهم کردن زمینه سیاستگذاری فرهنگی در استان خراسان جنوبی ، مسئله این پژوهش بررسی وضعیت فرهنگی و هنری استان است. روش پژوهش در بخش اول اسنادی و در بخش دوم تحلیل محتوای کیفی با تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته با صاحب نظران فرهنگی و هنری استان، است. یافته‌‌ها در بخش اول نشان می‌‌دهد، در مجموع محرومیت‌‌های فراوان فرهنگی و هنری بویژه در شهرستان‌‌ها، هنوز از استان رخت برنبسته و باقی و برقرار است. لکن در دوره هشت ساله منتهی به سال 1399 تلاش‌‌ها و فعالیت‌‌های خوبی صورت گرفته و خدمات و امکانات فرهنگی وهنری قابل توجهی به استان ارائه گردیده است. همچنین یافته‌‌های پژوهش در بخش دوم عبارتنداز: مهمترین نقاط ضعف فرهنگی وهنری استان: ضعف دینداری، ضعف مدیریت فرهنگی ، ضعف فعالیت‌‌های فرهنگی ، سبک زندگی انفعالی و غیر پویای مردم، تغییر نقش‌‌های خانواده نسبت به گذشته، ضعف موسیقی، ضعف هنرهای نمایشی(سینما و تئاتر) وکمبود هنرمندان حرفه ای. مهمترین تهدیدهای فرهنگی استان: عدم تخصیص بودجه مناسب فرهنگی، تصمیم‌‌گیری فرهنگی از بالا، تضاد فرهنگی و مذهبی، عدم باز تولید جایگاه علمی گذشته، تضعیف فرهنگ بومی، نداشتن مخاطب رسانه‌‌های دیداری، عدم وجود جاذبه‌‌های جذب جمعیت، کاهش جمعیت استان، نبود فرصت‌‌های تفریحی، شرایط نامناسب مرزی و جغرافیایی. مهمترین نقاط قوت فرهنگی استان: پیشینه دینی و مذهبی قوی، مراکز متعدد علمی در استان، اهمیت تحصیلات دانشگاهی در استان ، مفاخر و مشاهیر علمی، ادبی ،تاریخی و مذهبی، سبک زندگی آرام و غیر تجملی.

نتیجه اینکه فرهنگ در استان دچار انفعال است و پویائی و روزآمدی لازم را ندارد که نیازمند سیاستگذاری جهت باز گرداندن روزآمدی با حفظ اصالت‌‌ها می‌‌باشد.از سوی دیگر نتایج نشان می‌‌دهدبخش قابل توجه از انفعال فرهنگی مردم و مدیران استان مربوط به یاس از بهبود شرایط است که به صورت پنهان بر مردم مستولی گشته و نیازمند برنامه ریزی و سیاست گذاری است. براین اساس پیشنهادهای این پژوهش عبارتند از: افزایش جاذبه‌‌های شهری وروستائی، جلوگیری از فرآیند خطرناک کاهش جمعیت، روزآمدی فرهنگ بومی، تقویت و برجسته‌‌سازی انگیزه‌‌های خوب گذشته مردم منطقه، فراهم کردن بستر همدلی و همبستگی پیروان دو مذهب شیعه وسنی، بهره‌‌گیری از نقطه قوت و فرصت مرزی و جغرافیائی استان، احداث زیرساخت‌‌های فرهنگی و هنری متناسب با مسائل و نیازهای فرهنگی هر شهرستان و...

283878

نظرات شما ( 3 نظر )

علی اصغر قنبری |
پنج شنبه 16 شهریور 140216:05
سلام، خداقوت: کار تحقیقاتی بسیار خوبی تحت عنوان گزارش توصیفی و تحلیلی وضعیت فرهنگی و هنری استان خراسان جنوبی علی رغم عدم همکاری بعضی از دستگاه های دولنی استان انجام شده که بنده به نوبه خودم که در موضوع نشر فرهنگ دفاع مقدس در استان فعالیت می کنم؛ از دست اندرکاران و محققین این کار ارزشمند کاملا تشکر و قدردانی می کنم. البته اگر سعی شود که فرهنگ غنی و بی نظیر دوران دفاع مقدس را هم در کنار مسائل فرهنگی و هنری استان بررسی کنید، بر عمق و محتوای این کار شما افزوده خواهد شد. بنده طی این چند سالی که بر روی فرهنگ دفاع مقدس خراسان جنوبی کار تحقیقاتی می کنم تازه متوجه شده ام که چقدر فرصت ها را از دست داده ایم و چقدر در مقایسه با حجم گسترده و محتوای غنی و علی رغم تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری، روی فرهنگ دفاع مقدس کم کار کرده ایم. به طور مثال اگر سرداران شهیدی از قبیل آهنی، فایده، رحیمی، آخوندی، حسین زاده که نقش بی بدیل و برجسته ای در دفاع مقدس داشته اند که اصلا به جوانان خراسان جنوبی معرفی نشده اند، اگر اینان را استان های دیگر می داشتند در حد شهیدانی مثل همت، باکری و باقری و... مطرح می کردند اما در استان خراسان جنوبی با گذشت حدود 35 سال از جنگ تحمیلی، هنوز ناشناخته اند و متاسفانه کار هنری پایداری برای آنان انجام نشده است. باتشکر
( 0 ) ( 0 )
مهین زرنگ |
شنبه 10 دی 140113:11
با سلام احتراما ضمن تشکر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی طرح پژوهشی رصد فرهنگی 2 شهرستان خوسف و قاین در سال 1400 به پایان رسانده است. یک سوال آیا امکان دارد طرح خاتمه یافته برای پژوهشگاه ارسال تا چاپ شود و در سامانه بارگذاری شود؟
( 1 ) ( 0 )
رصد فرهنگی |
دوشنبه 3 بهمن 140110:42
با سلام و احترام لطفاً طرح را به ایمیل مرکز رصد فرهنگی ارسال کنید. پس از ارزیابی نتیجه به شما اعلام خواهد شد. سپاس
( 0 ) ( 0 )