گزارش توصیفی و تحلیلی وضعیت فرهنگی و هنری استان کرمان

هدف اصلی تحقیق حاضر توصیف وضعیت فرهنگی و هنری استان کرمان؛ شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها، ظرفیت‌های بومی و تهدیدهای حوزه فرهنگ و هنر استان و شناسایی خواسته‌ها و نیازهای فرهنگی و هنری آن است. نویسنده این گزارش اورانوس تاج‌الدینی است.
تصویر گزارش توصیفی و تحلیلی وضعیت فرهنگی و هنری استان کرمان

با توجه به اینکه تهیه و تحلیل وضعیت فرهنگی و نیازها و خواسته‌های فرهنگی هنری استان‌ها برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق و همه‌جانبه (در حوزه فرهنگ)، نیازمند دسترسی به آمار و اطلاعات دقیق از وضعیت فرهنگی و همچنین درک نیازهای فرهنگی با توجه به ویژگی‌های مذهبی، قومیتی، جغرافیایی، نژادی و... است، در پژوهش حاضر سعی گردید تحولات فرهنگی و هنری استان‌ کرمان از جنبه‌های مختلف بررسی شود تا اطلاعات دقیقی از وضعیت فرهنگی و نیازها و خواسته‌های فرهنگی هنری استان به دست آید. بر این اساس هدف اصلی تحقیق حاضر توصیف وضعیت فرهنگی و هنری استان کرمان؛ شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها، ظرفیت‌های بومی و تهدیدهای حوزه فرهنگ و هنر استان و شناسایی خواسته‌ها و نیازهای فرهنگی و هنری آن است. برای نیل به این هدف از تلفیقی از روش کتابخانه‌ای و مصاحبه‌نیمه ساختار یافته بهره گرفته شد و برای تحلیل مصاحبه‌ها از تحلیل محتوای کیفی استفاده گردید.

این پژوهش در چند مرحله اجرا گردید؛ به‌طوری که ابتدا از روش کتابخانه‌ای برای توصیف سیمای تاریخی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین وضعیت آماری فرهنگ و هنر استان بهره گرفته شد. بدین ترتیب اطلاعات توصیفی از وضعیت فرهنگی و هنری با تأکید بر اقدامات، برنامه‌ها و منابع فرهنگی تولیدشده جمع‌آوری شد، سپس با مصاحبه با نخبگان فرهنگی هنری و مدیران استان کرمان، تحلیلی از وضعیت فرهنگی و هنری استان با تکیه بر نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدها و همچنین نیازها و خواسته‌های فرهنگی هنری استان و با تمرکز بر گسترش عدالت فرهنگی ارائه گردید. جامعه این پژوهش شامل خبرگان فرهنگ و هنر (اساتید، فرهیختگان، هنرمندان و نویسندگان برجسته، مدیران حوزه‌های مختلف و غیره) می‌باشد که برای انتخاب نمونه‌ای از آن‌ها از روش نمونه‌گیری هدفمند بهره گرفته شد و با استفاده از معیار اشباع نظری با 17 نفر از آن‌ها مصاحبه گردید.

نتایج بخش گزارش تحلیلی از وضعیت فرهنگی و هنری استان نیز بیان‌گر آن است که به لحاظ فرهنگی استان کرمان از نقاط قوتی مانند بالا بودن تعداد عناوین مطبوعات استان و پراکندگی آن‌ها در سطح استان هم‌دلی و هم‌زبانی مردم و مدارای اجتماعی فعالیت‌های صنعتی و معدنی و... و نقاط ضعفی افزایش فاصلۀ طبقاتی بین مردم و در نتیجه تفاوت فرهنگی فاحش، نبود توجه لازم به حمایت از نویسندگان، مترجمان، ناشران و دست‌اندرکاران فرهنگ و هنر، گسترش پدیده حاشیه‌نشینی و... برخوردار است. دیگر نتایج تحقیق حاکی از آن است که حمایت از هنر و تقویت زیرساخت‌های فرهنگی از مهم‌ترین نیازهای فرهنگی و هنری استان است که بایستی مورد توجه قرار گیرد تا ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان به شکوفایی کامل برسند.

283876