گزارش توصیفی و تحلیلی وضعیت فرهنگی و هنری جنوبِ استان کرمان

این پژوهش، با هدف شناسایی وضعیّت و تحوّلات فرهنگی و هنری «جنوبِ استان کرمان» توسط عنایت‌الله رئیسی و حسین اسحاقی مسعودی انجام شده است.
تصویر گزارش توصیفی و تحلیلی وضعیت فرهنگی و هنری جنوبِ استان کرمان

برای نگارش این گزارش نخست، اطلاعات توصیفی از وضعیت فرهنگی و هنری با تأکید بر اقدامات، برنامه‌‌ها و منابع فرهنگی تولیدشده جمع‌آوری و با مصاحبه با نخبگان فرهنگی و هنری و مدیران این حوزه، تحلیلی از وضعیت فرهنگی و هنری منطقه مذکور با تکیه بر نقاط قوّت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدها و همچنین نیازها و خواسته‌های فرهنگی هنری و با تمرکز بر گسترش عدالت فرهنگی ارائه شده است. جامعه آماری برای انجام مصاحبه مشتمل بر کلیه مدیران و نخبگان فرهنگی جنوب استان کرمان بوده که با نمونه‌گیری قضاوتی و طبقه‌ای و با لحاظ نمودن قابلیت دسترسی و تمایل به همکاری، تعداد بیست نفر انتخاب شده و مصاحبه با آنان صورت پذیرفته است. پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا تلفیقی از روش کتابخانه‌ای و مصاحبه‌ نیمه‌ساختار یافته است. در این تحقیق نوع روش مورد استفاده، کیفی بوده و با توجه به اهداف آن برای تحلیل مصاحبه‌ها از تحلیل محتوای کیفی و رویکرد استقرایی استفاده شده است.

در مجموع بالغ بر سی مورد، به عنوان نقاط ضعف و بالغ بر سی مورد نیز به عنوان تهدیدات فرهنگی و هنری مشخص شده‌اند. مهم‌ترین نقاط ضعف، «کمبود منابع مالی»، «نبود فرهنگ‌سرا» و «عدم توجه به آموزش در حوزه فرهنگ و هنر»، و مهم‌ترین تهدیدات «کمبود زیرساخت‌های ضروری حوزه فرهنگ»، «عدم سیاست‌زدگی نهادهای فرهنگی» و «عدم وجود وحدت رویه در فعالیت‌های فرهنگی» است. در رابطه با نقاط قوّت فرهنگی و هنری بیش از ده مورد احصاء گردید که موارد سه‌گانه «وجود ادراه کل ارشاد مستقل»، «افزایش توجه به مسائل فرهنگی و هنری در سال‌های اخیر» و «وجود زیرساخت‌های فرهنگی و هنری مناسب»، اصلی‌ترین آنها بوده‌اند. همچنین موارد «هنرمندان با استعداد و توانمند»، «هویت غنی فرهنگی» و «میراث و آثار فرهنگی و هنری» مهمترین موارد از بیش از ده مورد فرصت‌های فرهنگی و هنری هستند. در بین فهرست حدود پنجاه موردی نیازهای فرهنگی و هنری، «احداث فرهنگ‌سرا»، «توسعه آموزش و کارگاه‌های آموزشی در حوزه فرهنگ و هنر»، «توجه به زیرساخت‌ها و فضاهای فیزیکی هنری و فرهنگی»، «توجه به اقتصاد هنر و معیشت و امنیت شغلی هنرمندان» و «ضرورت بهبود منابع مالی و بودجه» مهم‌ترین موارد هستند. لیست استخراجی ظرفیت‌های اساسی فرهنگی و هنری منطقه نیز بالغ بر بیست مورد بوده که «هنرمندان مستعد فراوان»، «پیشینه تاریخی و میراث فرهنگی غنی»، «موسیقی بومی و محلی»، «صنایع دستی بومی»و «بازی‌های بومی و محلّی» در صدر این موارد جای گرفته‌اند. همچنین یافته‌های کمّی با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی و ترسیم جدول و نمودار، تبیین شده‌اند.

283877