این مقاله توسط مجید الیاسی، فاطمه پردهدار، سوده ترشیزی، غلامرضا خوشفر و مجید دنکو با استفاده از روش پیمایشی نوشته شده است. جامعه آماری جوانان 18 تا 29 سالة شهر گرگان (96429 نفر) و نمونة آماری 400 نفر از جوانان است. برای انتخاب نمونه، از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای استفاده شده و ابزار عمدة جمع آوری دادهها «پرسش نامة محقق ساخته» بوده است. توصیف و تبیین دادهها با استفاده از روشهای آماری متناسب با سطح سنجش متغیرها صورت گرفته است.
یافتههای این مطالعه نشان میدهد میان متغیرهای مستقل (جنس، سن، تحصیلات، اوقات فراغت و پایگاه اقتصادی-اجتماعی) و متغیر وابسته (مصرف کالاهای فرهنگی) رابطه معنیدار وجود دارد. همچنین مروری بر آزمون فرضیات و نتایج این تحقیق نشان میدهد، همانطور که مارکس، وبر و وبلن تاکید داشتهاند، طبقه اجتماعی و فراغت متغیرهایی تاثیرگذار در مصرف کالاهای فرهنگیاند. یافتهها و نتایج تحقیق نشان میدهد که میان جنسیت و مصرف کالاهای فرهنگی تفاوت است؛ به طوری که مردان بیش تر از زنان کالاهای فرهنگی مصرف میکنند. هم چنین سطح تحصیلات، سن، مدت زمان گذران اوقات فراغت، و پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی با میزان مصرف کالاهای فرهنگی رابطة مثبت دارد.