هدف پایگاه داده‌های فرهنگی، نمایش تصویری و نموداری وضعیت موجود شاخص‌های فرهنگی و هنری کشور است. در این پایگاه داده متن کامل پیمایش‌های ملی مهم کشور در دهه‌های اخیر به تفکیک استان و گویه‌ها در دسترس است.
طرح مطالعه ملی «سنجش و ارتقای سواد رسانه‌ای در ایران» یک پژوهش تحقیقی-ترویجی در حوزه رسانه است که در شورای علوم، تحقیقات و فن‌آوری به تصویب رسیده است.
پیمایش ملی بازی‌های رایانه‌ای در ایران تقریبا هر دو سال یک بار از سال 1389 تاکنون برگزار می‌شود. داده‌های پیمایش ملی سال 1398 در اینفوگرافی حاضر ارائه شده است.
آثار پژوهشی متعددی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده که فهرست عناوین برخی از این پژوهش‌ها که به زودی در قالب کتاب و گزارش منتشر خواهد شد در ذیل آمده است.
نتایج نظر سنجی ایسپا در بهمن 1395 نشان می‌دهد از هر 10 ایرانی شش نفر در شبکه‌های اجتماعی عضویت دارند و شبکه تلگرام در صدر شبکه‌های اجتماعی قرار دارد و بیشترین افراد عضو نیز از میان افراد تحصیل‌کرده دانشگاهی هستند.
در نظرسنجی‌های پژوهشگاه فرهنگ و هنر ارتباطات در چهار موج، مهم‌ترین منابع خبری مردم در مورد وضعیت کرونا، از فرودین تا بهمن‌ماه سال 99 پرسیده شده است. طبق یافته‌های این نظرسنجی منابع خبری مردم درباره کرونا تغییراتی داشته است.
پژوهش ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی فرهنگی در سال 1384 توسط سید احمد حسینی و تحت نظارت افشار امیری انجام شده است. کارفرمای این پروژه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
مرکز مطالعات راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پژوهشی به تحلیل وضعیت کلان فرهنگ کشور پرداخته است. در مطلب حاضر مهم‌ترین نکات این پژوهش آمده. این پژوهش در سال 1389 انجام شده است.

گزارش رصد فرهنگی (4)

سینمای ایران در سال 1398

خصیصه بزرگ سینمای ایران در تصویر جهانی آن؛ سینمای کم هزینه، واقع گرایانه با قصه‌های جهانی و دردمندانه درباره انسان است. در این گزارش مسیر سینمای ایران در سال 1398، از گزارش میراث سال 1397 آغاز و با طرح و نقد و بررسی بررسی جریان سیاست‌گذاری (سیاست‌های اداری و مدیریتی، اقتصادی و مالی) و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با تولید و پخش و اکران و حضور در جشنواره‌های داخلی و خارجی ادامه می‌یابد. همچنین جریان فیلم‌سازی سال 1398، از منظر تفکیک نقش نهادهای فیلمسازی در کشور گزارش و بررسی می‌شود و در نهایت با سخنی کوتاه پیرامون اخبار رخدادهای اعضای خانوادة سینمای کشور بسته پایان می ‌یابد.
این پژوهش به دنبال فهم و شناخت روندهای خبری موجود در رسانه‌های اجتماعی در سال 1398 و تحلیل آن‌ها جهت اتخاذ سیاست‌های مناسب در سال‌های آتی است. در این پژوهش، روندهای خبری مهم سال 1398 که در رسانه‌های اجتماعی بازتاب داشته با روش تحلیل مضمون و از طریق کدگذاری کیفی، مورد ارزیابی قرار گرفته است. به همین جهت بیش از 20 رویداد مهم خبری در سال 1398 شناسایی شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است.

گزارش رصد فرهنگی (2)

مطبوعات در سال 1398

در این گزارش که به وضعیت مطبوعات در سال 1398 و روندهای آن در سال 1399 می‌پردازد، ابتدا سعی شده است مسئله اصلی مطبوعات در ایران و عللی که در ایجاد آن مسئله نقش داشته‌اند تشریح و تبیین شوند؛ این کار با مرور رویدادهای سال 1398 صورت می‌گیرد اما از مرور صرف رویداد به تحلیل وضعیت مطبوعات می‌رسد. سپس مسایل اقتصادی مطبوعات بررسی می‌شود و نگاه سنتی به مطبوعات شرح داده می‌شود. در انتها نیز راهکارهایی سیاستی برای حل مسئله مطرح می‌شود.