در چیکدههای پیشین از پیمایش ملی سنجش دینداری ایرانیان گویههای مربوط به سنجش بُعد اصول اعتقادی و عاطفی ارائه شده بود. در بخش سوم گویههای بُعد اخلاقی ارائه شده است.
در چیکده نخست از پیمایش ملی سنجش دینداری ایرانیان بعد اول این پیمایش یعنی گویههای مربوط به سنجش اصول اعتقادی ارائه شد. در چیکده دوم؛ گویههای مربوط به بعد دوم یعنی عاطفی ارائه شده است.
پیمایش ملی سنجش دینداری ایرانیان در سال 1388 توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) انجام شد. محقق این طرح محمدرضا طالبان دانشیار گروه جامعهشناسی انقلاب اسلامی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی است. مرکز رصد فرهنگی طی چند مطلب بخشهایی از این گزارش را به همراه متن کامل آن منتشر میکند.
پس از انتشار متن کامل گزارش کشوری موج سوم «پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران»، اینک متن کامل گزارشهای استانی این پیمایش مهم توسط وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر میشود.
موج سوم «پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» در فروردین و اردیبهشت ١٣٩٨ توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اجرا شد. پس از انتشار متن کامل موج اول و دوم این پیمایش ملی، اینک متن کامل موج سوم این پیمایش مهم توسط وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر میشود.
گزارش حاضر موج دوم پیمایش ملی «رفتارهای فرهنگی ایرانیان» است که بعدها بیشتر با عنوان «پیمایش ملی مصرف فرهنگی» شناخته شد. موج اول این پیمایش در سال 1378 و موج دوم با تغییراتی در پرسشنامه و طرح نمونه گیری در پاییز سال 1382 اجرا شد.
«آگاهیها، نگرشها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی در ایران» در سال 1374 با حمایت شورای فرهنگ عمومی کشور توسط منوچهر محسنی اجرا شد و گزارش آن در سال 1379 توسط شورای فرهنگ عمومی کشور منتشر شد.
دفتر مطالعات اجتماعی شهرداری تهران در راستای سیاست این دفتر مبنی بر انتشار دادههای خام، فایل SPSS ده موج نظرسنجی شهرداری تهران درباره نگرش مردم تهران به کرونا را برای استفاده پژوهشگران منتشر کرد.
پیمایش ملی «فعالیت و مصرف کالاهای فرهنگی در 28 شهر مرکز استان کشور: رفتارهای فرهنگی ایرانیان» در سال 1378 توسط دفتر طرح های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شد. مدیریت علمی این طرح بر عهده دکتر احمد رجب زاده بود. موج دوم و سوم این پیمایش ملی در سال های بعد با عنوان «پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی» تکرار شد.
در سال 1353 نخستین پیمایش ملی کشور با عنوان گرایشهای فرهنگی و نگرشهای اجتماعی در ایران توسط علی اسدی و همکاران وی انجام شد. گزارش این پیمایش ملی در سال 1356 توسط پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران منتشر شد.
موج سوم ارزشها و نگرشهای ایرانیان در سال 1394 طراحی و اجرا شد. این پیمایش علاوه بر سنجش اکثر مفاهیم موجود در موج دوم، برخی مفاهیم جدید را نیز در کشور مورد سنجش قرار داد.
موج دوم پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان به فاصله سه سال از موج اول اجرا شد و علاوه بر سنجش اغلب متغیرهای موجود در موج اول مفاهیم تازهای را نیز بررسی کرد.
پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای ایرانیان با هدف ارائه یک تصویر عمومی از وضعیت فرهنگی کشور و تحلیل مستمر روند تحولات فرهنگی در فاصلههای زمانی مشخص در تمامی استانهای کشور اجرا شد.