گزارش توصیفی و تحلیلی وضعیت فرهنگی و هنری استان زنجان

هدف اصلی این پژوهش، شناسایی راهکارهایی عملی برای برنامه‌‌ریزی درجهت توسعه فرهنگی و هنری استان زنجان است که توسط مریم شفیق‌‌پور و کریم حنفی‌‌نیری نوشته شده است.
تصویر گزارش توصیفی و تحلیلی وضعیت فرهنگی و هنری استان زنجان

در این پژوهش، پس از توصیف ویژگی‌های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی این استان، به‌‌منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف، فرصت‌‌ها و تهدید‌‌ها، خواسته‌‌ها و نیازها و همچنین ظرفیت-های فرهنگی و هنری بومی، از روش تحلیل محتوای استنباطی استفاده شد. تعداد 22 نفر از نخبگان فرهنگی شامل اساتید، فرهیختگان، هنرمندان و نویسندگان و مدیران برجسته، با روش نمونه‌‌گیری هدفمند (قضاوتی) انتخاب شدند. تحلیل محتوای مصاحبه‌‌های انجام‌‌شده برای تعیین نقاط قوت و ضعف و تهدیدها و فرصت‌‌های پیش‌‌روی استان زنجان در توسعه فرهنگی و هنری با روش (SWOT سوات) انجام شد.

نتایج نشان داد؛ بزرگترین نقاط قوت استان زنجان: پیشینه‌‌ی غنی و تاریخی؛ آثار تاریخی و باستانی متعدد؛ علاقمندی مردم به مباحث فرهنگ و هنر؛ تنوع فرهنگی؛ موسیقی محلی (آشیق)؛ برخورداری از غذاهای بومی و محلی با شناسنامه ملی و جهانی؛ وجود علما، دانشمندان و نویسنده‌‌های برجسته؛ بالا بودن نسبی میزان تحصیلات تکمیلی همراه با جوانی جمعیت و وجود فضاهایی نمایشگاهی به‌‌منظور عرضه و ترویج فعالیت‌‌های فرهنگی و هنری می‌‌باشد.

مهم‌‌ترین نقاط ضعف استان کمبود منابع مالی و محدودیت اعتبارات بخش عمومی و دولتی برای حوزه‌های فرهنگی و هنری؛ پایین بودن میزان سرمایه‌‌گذاری به‌‌ویژه بخش خصوصی در حوزه‌های مرتبط با فرهنگ و هنر؛ حمایت ناکافی از تولیدات هنرمندان و نویسندگان؛ عدم همکاری برخی دستگاه‌‌ها در واگذاری فضاهای مازاد به بخش فرهنگ و هنر؛ عدم وجود کارگروه‌‌های فرهنگی و هنری با مشارکت دستگاه های اجرایی استان زنجان می‌‌باشد. مهم‌‌ترین نیازهای فرهنگی و هنری استان عبارت بودند از: غنی‌‌سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان؛ ارتقا و گسترش آموزش‌‌های فرهنگی، هنری و دینی؛ توسعه، عرضه و مصرف محصولات فرهنگی و هنری؛ حمایت از تولید، اجرا و پخش برنامه‌های فرهنگی و هنری؛ برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری؛ تهیه‌‌ی اطلس فرهنگی استان؛ اعطای وام و تسهیلات بانکی کم‌‌بهره به اصحاب فرهنگ و هنر و معرفی الگوها و مفاخر و مشاهیر فرهنگی ازطریق برگزاری مراسم بزرگداشت است.

283884